donderdag 24 januari 2013

Wintertijd, zomertijd, uit de tijd!



Waarom, ja, wáarom heet wintertijd uiteindelijk wintertijd, wanneer het al in de herfst ingaat?
Evenzo de zómertijd… In de lente verandert het, maar toch heet het zomertijd. Misschien kom ik daar  gewoon verstand voor te kort, al begrijp zelfs ik dat het te maken heeft met de stand van de zon, het lengen of korten van de dagen en wat dies meer zij, maar noem het dan herfsttijd en lentetijd!

Na 33 jaar ervaring ben ik er eindelijk achter hoe het ook al weer zit met het voor- of achteruit zetten van de klok.
In het VOOR-jaar gaat de klok VOOR-uit. Ergo; in het NA-jaar gaat de klok niet NA-uit, maar ACHTER-uit…

De filosoof in mij denkt er tegelijk nogal luchtig, maar ook wel diep over na; de tijd is ongrijpbaar, maar door mensen geprobeerd in seconden, minuten, uren, dagen, weken, maanden, jaren, eeuwen en millennia te vangen. Een schijnvorm van zekerheid en veiligheid.

Door al het vastleggen van tijd weet ik wel dat gisteren de wintertijd van 2010 is ingegaan en dat ik vandaag jarig ben. Al terugrekenend betekent het in 1976 geboren zijn dus, dat ik vandaag 34 ben geworden!
Maar ik ben op 1 november 1976 pas ’s middags geboren, telt de tijd vóór 13.00 uur dan nu nog steeds niet mee voor mijn verjaardag?

Wat zou het rustig zijn om zonder klok te leven. Als het licht wordt ga je je bed uit en doen wat je moet doen. Wanneer het licht weer verdwijnt, ga jij ook op een lagere energiestand. Luisteren naar je lichaam en doen wat je kunt, zou voor véél mensen een stuk gezonder zijn dan proberen om 36 uur in één dag te stoppen en continu stress te voelen.

De vraag die ik mijzelf stelde afgelopen zaterdag- op zondagnacht was deze: Ik ga eerder naar bed dan 3.00 uur, wanneer officieel de wintertijd ingaat. Als ik dan de klok van 23.00 uur naar 22.00 uur zet, is het dan tien of elf uur? Mijn klok geeft aan dat het 22.00 uur is, dus kan ik net zo goed dat uurtje volmaken en wat langer opblijven. Maar dan kan ik er ook voor kiezen mijn klok op 23.00 uur te laten staan en op tijd te gaan slapen. Dan moet ik wel de volgende dag alles een uurtje terug draaien.

De tijd is dus tegelijkertijd een houvast als een kink in de kabel.
Want, hoe zit het met de verschillende tijdzones? Normaal gesproken verschillen de continenten etc. al in tijd, maar met het ingaan van de wintertijd of de zomertijd heb je er nog een extra tijdbarrière bij! Het kan dus gebeuren dat je per vliegtuig later weggaat dan je uiteindelijk aankomt!!!

Zomertijd, wintertijd… uit de tijd?! Ik leg me er maar bij neer dat het uur dat ik gisteren extra kon slapen zal moeten worden ingehaald wanneer de lentetijd ingaat en we dat uur weer moeten inleveren.

Welke tijd het dan ook mag zijn: “Er is er één jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat ben ik….”