dinsdag 1 januari 2013

Vergeten hoe vakantie voelt…


Vanaf vandaag heb ik vakantie! Dat klinkt heel leuk, maar zo voelt het nog niet helemaal. Vanmorgen werd ik, zonder wekker, toch gewoon om 6.45 uur wakker. Mijn lijf moet volgens mij wat afkicken van alle lange werkdagen van de afgelopen tijd.
Nu ik zoveel vrijheid tegemoet kan zien, weet ik niet eens waar ik moet beginnen met vrij zijn…



Bij vakantie denk ik aan verre landen, citytrips, of heerlijk niets doen met een goed boek in de zon.

Maar dit jaar ga ik helemaal niet ver weg, ik ga geen grote stad bezoeken en in mijn tuin valt (nog) niet te zitten door een aanbouw in spé die de zitruimte nu danig verspert.



Tja, wat moet ik nu…?

De was heb ik bijna helemaal klaar, ik liep wat achter door de drukke dagen van de afgelopen tijd. Ook heb ik m’n bed verschoond (héérlijk, die eerste nacht in je frisse bedje!), gestofzuigd, de afwas gedaan en de wc gesopt.

Fijn, dat m’n huis weer “hoe schoon is jouw huis”- proof is, maar dit is toch ook niet het beeld dat ik bij vakantie heb.



Dit wordt een lange zomer, waarin ik vooral veel kwasten, schuurpapiertjes, afplaktape, keukentrapjes, behang, klusjesmannen en verhuisdozen zal zien.



Hoe maak ik dan toch het gewenste vakantiegevoel in mij wakker? Ik ga wat leuke dingen inplannen, zal ook eens spontaan iemand uitnodigen zónder m’n agenda te hoeven trekken en af en toe een ochtendje uitslapen.




Mijn moeder heeft kaartjes voor de Hermitage in Amsterdam en ik ga met een vriendin naar de film. Dat zijn al 2 leuke uitjes, zónder op datum of tijd te hoeven letten. Met een andere vriendin ga ik hopelijk zoals vanouds een terrasje pikken om ons sociaal contact weer eens “live” vorm te geven en elkaar niet alleen via gsm, sms en mail te laten weten dat we nog leven.



Okee, de vrijheid lonkt en ik kan haar al bijna vóelen! Heerlijk, dat ik zelf m’n tijd kan indelen of zomaar ineens kan besluiten dat ik niet vandaag, maar morgen mijn deurposten ga schuren en verven.



Vakantie is voor mij dit jaar:

- even op adem komen na alle verplichtingen.

- de verzameling verhuisdozen, ongeverfd hout en kale muren in mijn èigen tempo   

  omtoveren tot mijn “eigen huis en tuin”.

- spontaan op stap met vrienden en vriendinnen.

- niets hóeven als ik er geen zin in heb!



Ik wens jou (en mezelf) een hele fijne vakantie!