dinsdag 1 januari 2013

Hakken in het zand!!!


Bij deze term denk ik meteen aan vervelende mensen die standaard hun eigen mening blijven verkondigen, de ander niet laten uitpraten en zelfs niet eens willen nadenken over de gegeven tegenargumenten.
Een stelletje dwarse zeurpieten zonder enig benul van de mensheid buiten het egocentraalvacuüm (wil  mijnheer Van Dale dit nieuwe woord meteen even opnemen in het nieuwste woordenboek?!) waar zij zich in bevinden.

Alles wat anders, nieuw, bijzonder of apart is wordt al bij voorbaat afgedaan als onzin, want het past niet in hun straatje en strookt niet met hun idee van “de normale gang van zaken”…

Zó! Nu ik even heerlijk mijn hart gelucht heb, wil ik vertellen waarom deze column deze titel ècht heeft gekregen. Het gaat deze keer namelijk over de letterlijke betekenis!


Een vriend en vriendin van mij zijn pasgeleden getrouwd. 
Ik mocht de hele dag mee en had voor het komende feest een nieuwe jurk gekocht. En bij die nieuwe jurk wilde ik een nieuwe tas en nieuwe schoenen om het geheel af te maken. Voor het eerst sinds járen had ik stiletto’s van zeker 10 cm. gekocht. Leuk, maar wel weer even wennen… Deze hakken heb ik thuis veel aangehad om ze in te lopen en ook om meteen even te kijken of ik er nog elegant op vooruit kon.

Zonder blaren en zonder al teveel gewiebel begon ik de trouwdag met een houding en uitstraling alsof ik dágelijks op hakken loop, dus tot zover ging alles prima! Naar het stadhuis en de kerk liep ik ook goed, zelfs de trap op en af was geen enkel probleem.

Na de plechtigheid werden we geacht over de kleine kinderkopjes het hele eind naar het strandpaviljoen te lopen, zodat de auto’s op de parkeerplaats konden blijven staan. Normaal gesproken vind ik een stuk lopen prima, maar zelfs met goed uitgelopen hakken is dat best een klus voor iemand die sneakers en ballerina’s gewend is…

Eenmaal aangekomen bij het restaurant was ik blij even te kunnen zitten. Meteen een tip: doe nóóit je hakken uit na een dag vol staan en lopen, want je krijgt ze haast niet meer aan; proefondervindelijk bewezen!
Na de receptie en de maaltijd werd het feest op een andere  locatie, direct aan het strand, voortgezet. Heel leuk, maar dus “MET M’N HAKKEN IN HET ZAND”!

Op dat moment had ik zowel met de letterlijke als met de figuurlijke betekenis te dealen: ik werd dwars omdat ik niet met mijn hakken door het zand kon/wilde lopen.

Moraal van dit verhaal? Ik zal mijn eigen egocentraalvacuüm in dit soort situaties voortaan uitschakelen, luisteren naar de tips van hooggehakte vriendinnen en de volgende keer een extra paar (platte!) schoenen meenemen!