dinsdag 1 januari 2013

Wát een gát!!!!!!!


Mensen, mensen, wat een gat zag ik afgelopen week! Flink aan de maat, niet meteen zichtbaar, maar toch ook niet te missen…

Een gat is nu niet het eerste waar ik op let bij de mensen die ik tegenkom, maar wanneer er werkelijk niet meer omheen te kijken valt, ga je je toch wel afvragen hoe iemand aan zo’n gat komt.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het met mijn gat redelijk gesteld is. Het kan kleiner, maar ook groter, dus voorlopig zit ik goed.

Helaas ligt het bedrijf van een vriendin van mij op zijn gat, de directeur zag er geen gat meer in, dus voor iedereen was daar het gat van de deur! Nu hoop ik dat ze niet in een zwart gat zal vallen, maar voor een keertje heeft ze het er eens van genomen en een gat in de dag geslapen. Er blijkt wel dat ze niet voor één gat te vangen is, want ze is meteen weer gaan solliciteren. De komende tijd zal ze het ene gat met het andere moeten dichten en zal het gat in haar hand moeten verdwijnen, maar wanneer ze nieuw werk heeft gevonden, zal ik samen met haar een gat in de lucht springen!



Het bovengenoemde gat blijkt dus van mijn vriendin te zijn. Haar ontslag sloeg een groot gat in haar begroting en ineens was ze zich pijnlijk bewust van het feit dat geld niet uit de muur blijft komen wanneer je een pasje in het gat schuift. Op is op!

Nu mijn vriendin ontslagen is en hooguit een drie-maanden-contract krijgt, ben ik ook eens naar mijn eigen gat gaan kijken. Ik heb niet echt een gat in mijn begroting, dus dat valt alles mee, maar ben ik voorbereid op onverwachte uitgaven? Ik heb een vast contract dus ik zal niet snel zonder werk komen te zitten, maar ben ik in staat een paar maanden salaris te overbruggen, een kapotte wasmachine meteen te vervangen of een loodgieter te betalen wanneer het toilet besluit er mee op te houden?

Mijn kosten en baten op een rijtje zettend kwam ik erachter dat ik niet alleen op water en brood hoef te leven, maar dat het ook niet allemaal champagne en kaviaar is!

Er blijft per maand best nog wat geld over om te sparen of iets leuks te doen, maar ik ben me er meer en meer bewust van geworden dat echt àlles geld kost.

Weer alleen na een scheiding en van een 3 verdiepingen tellend huis en dubbel salaris naar een benedenwoning en het salaris van 32 uur per week laten al zien dat ik echt op de kleintjes moet gaan letten. Ik wil niet fulltime gaan werken om maar een groter huis te kunnen kopen; mijn vrije dag is mij ook wat waard!

Het wordt bijna een sport om werk en vrije tijd te combineren, een leuk leven te leiden èn op m’n geld te letten; is dat misschien mijn “gat in de markt”???