vrijdag 4 januari 2013

Over talenten, eigenschappen en andere positieve dingen…





Laatst belandde ik met een stel goede kennissen na een gezellige avond  in een zeer interessant gesprek over positief en negatief leven.

In eerste instantie zeiden de meesten erg positief in het leven te staan, maar na even verder praten, bleek dat eigenlijk íedereen meer negatieve dan positieve eigenschappen van zichzelf  kon opnoemen.

Iemand kwam ook met de wetenschappelijk bewezen uitspraak dat mensen hooguit 15 keer per dag voluit lachen en veel vaker fronsen. Dit, terwijl fronsen veel meer spieren in werking moet zetten dan lachen!

En wanneer je eens verder nadenkt, zie je ook dat de maatschappij, om dat woord maar eens te gebruiken, vooral een negatieve instelling heeft.
Je krijgt wel een boete wanneer je iets verkeerd doet, maar je wordt nooit eens beloond wanneer je iets goed doet.

(Kijk ook maar eens rond op je werk; iedereen verdient in verhouding hetzelfde, terwijl ze niet hetzelfde verdienen. En een bedrijf moet niet kijken naar hoeveel mensen er in dienst zijn, maar naar hoeveel mensen er werken! Meteen even twee doordenkertjes…)



Tijdens de zoveelste coachingscursus krijg je op een presenteerblaadje aangeboden hoe je positief en duidelijk moet zijn in je boodschappen naar anderen toe; als huiswerk krijg je bijvoorbeeld de opdracht mee om alles wat je tegen een ander zegt bij jezelf te houden. “Ik zou het fijn vinden wanneer jij…/ ik vind dat….” in plaats van “hou daar eens mee op/ jij doet dat verkeerd”  etc.

Tijdens de cursus zit je misschien met je medestudenten te gniffelen over de gemaaktheid van deze manier van converseren, maar ik moet je zeggen dat het meestal wel werkt. Probeer het in de praktijk toe te passen zonder vooroordelen en je ervaart minder stress, anderen reageren minder bot en er is discussie in plaats van een conflict.

Nu moet ik zeggen dat je bij mij een heel eind moet gaan voor ik echt boos ben, maar als het zover is, berg je dan maar… Hoe goed ik ook mijn best doe, ik kan niet tegen onrecht, pestgedrag, oneerlijkheid, onfatsoenlijk, brutaal of asociaal gedrag en laat dat uiteindelijk weten ook.

En tja, wáár is dan die hele coachingscursus gebleven? Discussie in plaats van een conflict, vanuit de ik-persoon de boodschap overbrengen en de positieve zaken van het gesprek herhalen gebeurt dan toch echt niet altijd.

Misschien moet ik me toch maar opgeven voor de vervolgcursus “coaching voor de nog steeds niet zo gevorderden!”