dinsdag 1 januari 2013

Book-a-holic!



Wat een héérlijkheid… de dagen worden korter, de regen klettert tegen de ramen, ik heb een huis vol kaarsjes, een stapel boeken (oké, twee kasten vol!) en warme chocolademelk binnen handbereik. Wat wil een mens nog meer?

Ik lees heel veel, heel vaak en heel graag.
Op de bank, in bad, zèlfs in bed. Het maakt niet uit hoe vroeg of laat het ook is, in bed lees ik eigenlijk iedere avond. Wanneer het 00.30 uur is lees ik wel wat korter dan wanneer ik om 22.30 uur mijn “nest” in duik, maar toch…

Omdat ik werk, lees ik de krant alleen in het weekend, maar dat is ook ècht een luxe die ik mij bewust permitteer. Op die paar dagen dat ik niet gehaast een boterham en een kop koffie naar binnen werk om op tijd op mijn werk te komen, neem ik de tijd om rustig de krant lezen, op mijn gemak te ontbijten en goed wakker te worden.

Toen ik 1 ½ jaar geleden verhuisde was een van mijn eerste aankopen een boekenkast. Eenmaal aangeschaft, bleek dat lang niet al mijn boeken er in zouden passen, nee, nog niet eens de helft! Terug naar de winkel en een tweede kast gekocht, maar ook die stond binnen een mum van tijd vol.

De bibliotheek werkt niet voor mij en ook luisterboeken zijn het niet helemaal. Ik wil de boeken nieuw vasthouden, als eerste lezen en de zekerheid hebben dat ze echt van mij zijn! Ik bedenk van tevoren wel goed welke boeken ik wel en niet zal kopen, want ik wil ze meerdere keren kunnen lezen om steeds nieuwe dingen te ontdekken.



Er staat nu voor een vermogen aan boeken in mijn huis, maar dat is het mij door mijn liefde voor lezen ook zeker waard.

Je doet mij lang niet met elk genre een plezier. Chicklit, romcom’s en wetenschappelijke informatieboeken vallen bij voorbaat af.
De “klassiekers” uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis lees ik graag, al zijn zij lang niet allemaal favoriet, maar ik blijf zeker doorlezen! Wat zitten erg toch bijzondere verhalen tussen, hoe krijgt iemand het bedacht…

Ik heb ook 6 verschillende bijbelvertalingen en 4 verschillende kinderbijbels op een plank staan. Bijzonder om ze naast elkaar te leggen en te zien hoe verschillend sommige teksten vertaald zijn. Ze gaan dus echt open en zijn niet puur als kastvulling bedoeld.

Er was een tijd dat John Grisham mij kon boeien, maar die tijd is lang voorbij. Literaire thrillers van zeer uiteenlopende auteurs en boeken van o.a. Dan Brown, Ira Levin, Donna Tartt en Stieg Larsson hebben op het ogenblik de voorkeur, maar ook dat kan zó weer veranderen.

Dan nu een onverwachte favoriet; Agatha Christie!

Hoe mijn voorkeuren voor auteurs en genres ook veranderen, haar boeken blijf ik waarderen. Er gaat altijd iemand dood, het verhaal is soms zeer voorspelbaar, dan weer èrg gezocht en ook de taal is ouderwets, maar dat alles bij elkaar geeft het toch de charme die ik ben gaan waarderen. Van de 75 boeken heb ik er al 37 thuis staan. (ik heb ze net nog nageteld. Snap je nu hoe mijn kasten zo vol komen?!)

Dan nog een laatste bekentenis; ik ben juf en mede daarom heb ik héél veel kinderboeken! Die staan – op een aantal kinderliteraire hoogstandjes na- in 2 verhuisdozen te wachten op hun lot. Ik zal ze moeten uitzoeken en helaas afscheid van een aantal boeken moeten nemen, puur omdat ik ze niet allemaal kwijt kan.

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze in een container te mikken, dus ik zal mij beraden over een andere bestemming. Misschien in de klassenboekenkast of naar de rommelmarkt.

Of… heb jij een ander goed idee?!