zaterdag 5 januari 2013

Noordpool, Zuidpool, tegenpool



Tegenpolen zouden elkaar aantrekken. Het klinkt zo cliché, maar toen ik er eens wat langer bij stil stond, bleek het best een doordenkertje te zijn.

Aan de uitleg van de wetenschappelijke werking van de aantrekkingskracht tussen de Noord- en Zuidpool waag ik mij niet, maar hoe werkt dit in het sociale leven?

Zou het dan betekenen dat mijn ideale man een lulletje rozenwater is? Of dat ‘ie een botte hark is, het bankhangen heeft uitgevonden en het IQ van een visstick heeft?

Niet dat ik nu compleet perfect, geweldig, altijd lief en hoogbegaafd ben, maar ik ben ook niet bepaald saai, dom, chagrijnig of sloom te noemen.

Ik ben met vlagen erg gedreven en vrij perfectionistisch aangelegd. Ik heb een brede interesse op meerdere terreinen en ga graag op stap.

Wat héérlijk, het vooruitzicht dat mijn toekomstige echtgenoot snurkt, gigantisch uit z’n bakkes stinkt, z’n troep laat slingeren en niet weet wanneer ik jarig ben.

Nu moet ik toegeven dat ik soms slaapwandel, maar… dat geeft geen herrie in de slaapkamer!

Ik verzorg mezelf goed, ik heb zelfs standaard pepermuntjes, make up en een mini-deo in mijn tas. Af en toe doe ik wel een subtiele okselcheck. (krabbel met je linkerhand aan je rechteroor, dan komt je oksel vanzelf even langs! )

Ik ben redelijk gesteld op een opgeruimd huis, al zal ik niet meteen flippen wanneer er een rode handdoek tussen de zwarte washandjes ligt of een koffiemok tussen de borden staat. Maar een spoor van sokken, ondergoed, t-shirts en jeans op de vloer doet mij niet opspringen van vreugde, dus Onslow, Archie en Al kunnen meteen rechtsomkeert maken.


Ik stuur regelmatig kaarten, mailtjes en sms’jes om mensen te bedanken, sterkte te wensen of te feliciteren met hun verjaardag, trouwdag of het behalen van hun B-diploma. Dan is het leuk wanneer je vriend of man in ieder geval kan onthouden wanneer jij jarig bent. Niet zozeer om een flink cadeau te cashen (al mag dat best, natuurlijk!), maar gewoon om te merken dat ‘ie op tijd op de kalender heeft gekeken…

Ik geloof dat ik toch maar niet zo extreem ga letten op mannen die totaal anders zijn dan ik. Tegenpolen zijn, in ieder geval voor mij, lang niet zo aantrekkelijk als beweerd wordt.

Het lijkt me juist leuk wanneer jij ook niet rookt, meer onderwijs hebt genoten dan groep 7 van de basisschool, weet waar de wasmand staat, minstens één keer per dag je tanden poetst, niet persé thuis moet blijven om de zesde herhaling van “The A-team” te zien en géén jojo’s spaart.

Is de onderliggende gedachte van vandaag dan dat ik niet meer moet letten op tegenpolen, maar  op zoek moet naar Pólen? Help, wat een dilemma; ik wil helemaal niet in Warschau wonen!!!!!!