dinsdag 1 januari 2013

Babyboom...


Veel van mijn vrienden en vriendinnen zijn getrouwd en bij een heel stel  begonnen afgelopen jaren de eierstokken te rammelen. Wat wil nu het toeval, er zijn er tíen in mijn omgeving zwanger of net bevallen, en 4 daarvan hebben hun hummel er zelfs in dezelfde week uitgewrongen… (Was er 9 maanden eerder soms een stroomstoring in de stad?)

Van mij wordt natuurlijk verwacht dat ik er tenminste een kaartje naar toe stuur, maar bij de meesten wordt een bezoekje mèt cadeau wel erg op prijs gesteld. Ondanks de aanslag op mijn portemonnee en het feit dat ik geen beschuit met muisjes meer kan zien, is het natuurlijk wel heel bijzonder, zo’n uit liefde geboren geschenkje.

Zelf heb ik (nog) geen kinderen, maar net gescheiden en de wereld opnieuw verkennend zal dat ook nog wel even zo blijven vermoed ik.

Hoe leuk ik het ook vind voor al mijn vrienden en vriendinnen, het valt me op dat er geen “normaal” gesprek meer te voeren is!
Waar we vroeger uren konden discussiëren en filosoferen over de zin van het leven of het overleggen naar welk café/museum/theater/bioscoop we zouden gaan, wordt dit nu vervangen door het raden van de naam van het komende kind en de kleur van de kinderkamer…

De gesprekken gaan nu over zaken als een totaalruptuur, kolven of niet,  parttime werken, “pappadagen” en als hoogtepunt van ieder gesprek; waar zijn deze week de Pampers en de Olvarit in de aanbieding?!  

Gelukkig zijn er ook vrienden en vriendinnen die wel snappen dat dit niet al te interessant is voor de mensen zonder kinderen, maar zelfs zij kunnen het niet laten.

Laatst ging ik met een van hen shoppen. Ik dacht dat het net zo zou zijn als vóór de komst van de levende baby-born, maar oeps; wat een vergissing!!!

Volgens mij hebben ze er een shopsensor bij gekregen, want zelfs om de hoek weten ze nog een kinderkledingzaak te spotten en het ”ach, je vindt het toch niet erg om even naar binnen te gaan” is niet van de lucht.

Met 4 complete outfits voor de kleine verlaten we de stad, terwijl de schoenen waar ik naar op zoek was nog steeds op me staan te wachten. Ja, we moeten echt nú naar huis omdat  hummeltje wel op tijd moet eten…

Lieve vrienden en vriendinnen; knuffel je kind helemaal plat van me en blijf al die foto’s mailen en eerste snottebellen op Facebook posten, maar sta er niet verbaasd van wanneer ik –voor het eerst van mijn leven- geen gespreksstof heb en stil val bij zoveel voor mij onbekende informatie…

Dikke kus voor Yana, Steve, Eva, Merel, Fenna, Ellen, Ruben, Abe en  David, van jullie lieve “tante” Manon…!