dinsdag 1 januari 2013

Mail maakt meer kapot dan je lief is…





Is het jou weleens overkomen dat je met alle goede intenties iemand een mailtje stuurde en vervolgens compleet werd afgemaakt, omdat de persoon in kwestie jouw mening/uitnodiging/bemoediging of feedback verkeerd begreep? Mij is dat helaas meerdere keren overkomen.

Wanneer ik dezelfde persoon “live”  hetzelfde had verteld, had deze persoon mijn lichaamstaal, intonatie en gezichtsuitdrukking meegenomen in zijn of haar beeldvorming en waarschijnlijk wèl meteen begrepen wat ik bedoelde.

Hoe fantastisch e-mail, sms, whatsapp, facebook en internet in het algemeen ook zijn, face-to-face of eventueel door de telefoon werkt nog altijd het beste.

Laatst kreeg ik zelfs op deze site reacties die ik niet verwacht had op een van mijn columns. Mijn intenties en iets uitvergrootte versie van de werkelijkheid werden compleet verkeerd begrepen en zelfs als onverschillig en egoïstisch afgedaan.

Ook in mijn privéleven werd –overigens een ándere column- als kritiek beschouwd, terwijl ik alleen de waarheid op een rijtje zette.

Het gezegde “de waarheid is hard…” lijkt helaas werkelijkheid te worden.

Mijn vraag van vandaag is nu: ben ik ècht zo onverschillig en onhandig in mijn schrijven en spreken of onthouden mensen alleen het -in hún ogen- negatieve deel en slaan dát op in hun geheugen?

Alles dat zwart op wit staat, is nooit meer terug te draaien, dus het geschreven woord is evenwel een prachtig medium om op geheel eigen wijze je mening te vertolken als een machtig wapen voor anderen om het tegen je te gebruiken…

Soms weet ik niet waar ik goed aan doe bij het schrijven van een column. Houd ik het te algemeen, dan heeft niemand zin om ‘em te lezen, maar geef ik mijn ongezouten mening, dan komen daar reacties op die ik niet verwacht en die een heel eigen leven gaan leiden.

Een column is een stukje over een onderwerp dat dicht bij me staat, maar soms wordt iets een beetje kort door de bocht beschreven om het jou, de lezer van het geheel, in maximaal 500 woorden toch duidelijk te maken.

Iedere columnist heeft een eigen schrijfstijl en de stijl van de een bevalt je beter dan die van een ander, dat is begrijpelijk.
Dan rest mij nog één vraag aan jou: welk onderwerp zou jij willen lezen of waar zou je over willen discussiëren?
Dan kan ik het “bla, bla, bla…” van vandaag weer eens vervangen door iets anders!