dinsdag 1 januari 2013

Mmmmmmm!

Dat er dames zijn die léven op chocola is vrijwel algemeen bekend. Zelf vind ik het ook zeker niet vies, maar ik heb geen dagelijkse behoefte aan cacao en bij mij is het ook niet specifiek hormoongebonden.

Enkele weken geleden vroeg een vriendin mij of ik het leuk zou vinden om een workshop “zelf bonbons en truffels maken” te volgen. Het leek mij geweldig om wat van de geheimen van een professionele chocolatier te ontrafelen en zei dus meteen ja. Vandaag was dan het moment suprème.  Wij, vier vriendinnen, togen naar de workshopruimte, een grote zaal op de eerste etage van een zeer luxe chocolaterie.

Daar aangekomen ontdeden wij ons van jas en tas, kregen een plastic schort om, latex handschoenen aan en een soort koksmuts op. In totaal waren er 20 dames (!!!) aanwezig, alleen de chocolatier was een heer.


Na een kop koffie, met bonbon natuurlijk, werd de eerste werkvorm uitgelegd. We kregen te zien hoe je de chocoladevulling moet mengen en verwarmen. Ook het omroeren blijkt een speciale vaardigheid en de temperatuur moet precies goed zijn, anders zal de chocola-roomcombinatie te snel stollen of meteen weer smelten. 

Nadat de vulling gemengd was, werd ons uitgelegd hoe je figuren kunt maken. De figuren moest je onderdompelen in vloeibare chocola en op vetvrij papier laten stollen.
Van het stuk vulling waar we de vormen uit staken, waren gemiddeld 25 tot 30 bonbons te maken.

Een van mijn vriendinnen liet haar bonbons stollen, maar deed ze vervolgens nógmaals in het chocoladebad… Extra veel chocola per bonbon, goed gedaan!

Het maken van truffels werd ons ook geleerd. Dit lijkt op het maken van normale bonbons, alleen de buitenkant maak je anders. Nadat de ca. 20 truffels klaar waren, leerden we met vloeibare chocolade de bonbons te decoreren tot ware kunstwerkjes.
Zelfs het bonbonschaaltje maakten we van chocola!

Na deze overdadige  en zeer geslaagde middag werden onze bonbonnières met 45 tot 50 chocolaatjes prachtig luxe ingepakt en keerden wij na 3 uur noeste arbeid met een tas vol chocola en een receptenboekje huiswaarts.

Thuis heb ik even snel gewogen en volgens mij had ik zeker 900 gram aan chocola in mijn tasje!

Dus dames, wanneer je een idee zoekt voor een babyshower, vrijgezellenfeestje, personeelsuitje of vriendinnenmiddag is dit zeker een aanrader!

Vanavond maar eens even heerlijk op de bank nagenieten met een kop warme chocolademelk, een bonbon en een truffel en de film “Chocolat” (Al geniet ik dan stiekem ook een beetje van Johnny Depp en niet alleen van de chocola!)

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…!!!