dinsdag 1 januari 2013

Gaan wanneer je kunt...


Een dagje shoppen, wie houdt er niet van?! Bij mij is vandaag Haarlem aan de beurt.

Na de tocht vanaf het station ligt daar het centrum stil te wachten tot mijn gierende shophormonen loskomen.

Na de dubbele espresso op een terras aan de Grote Markt ga ik naar het toilet. Deze is overigens niet ingericht op dames die “hangen”: geen haakje om mijn tas op te hangen en de deur te dichtbij de toiletpot, zodat ik al hangend m’n hoofd stoot. Ook is vandaag nèt het wc-papier op wanneer ik na een rij wachtende dames eindelijk aan de beurt ben.

Na de klus om weer netjes aangekleed het hokje te verlaten (zodat ik straks niet met mijn rokje in mijn legging richting terras huppel), is het tijd om de handen te wassen… Met mijn opgefriste natte handen probeer ik vervolgens druppend een papieren handdoekje te bemachtigen. De prullenbak heeft geen voetpedaal, dus daar gaat het de mist in: om het handdoekje op te ruimen moet ik mijn handen weer vies maken.

Na deze actie - waar je spontaan dwangmatige smetvrees van zou krijgen- open ik de deur met een puntje van de mouw van m’n jas. De klus is weer geklaard en het winkelen voor gevorderden kan beginnen!


Na ruim 1 ½  uur etalages spotten en koopjes scoren is het nog geen tijd voor de lunch, maar ineens laat mijn blaas weten dat ‘ie per direct geleegd moet worden. “Zonder consumptie geen gebruik van het toilet” is een inmiddels welbekend bordje en in de wijde omtrek is geen openbaar toilet te bekennen. Het is een voor mij onbekende stad, dus ik weet ook niet waar de winkels zijn waar je tegen betaling gebruik mag maken van de net schoongemaakte wc.

Achter een boom of in de struiken is ook geen optie, er is altijd wel iemand die het kan zien en als dat toevallig de politie is, kan ik nog een boete verwachten ook!

Ineens moet ik aan mijn moeder denken…
Mijn moeder moet, veel vaker dan ik, onderweg naar het toilet. Bij winkelcentra en steden in de buurt weet ze feilloos welke winkels een toilet hebben of op hoeveel meter afstand de volgende wc te vinden is. Zij heeft sinds jaar en dag het volgende motto: “Ga wanneer je kunt, niet alleen wanneer je móet!”

Dat ze gelijk heeft weet ik nu, terwijl ik met mijn ziel onder mijn arm (en een gevulde blaas ergens anders) door de stad loop en inmiddels in staat ben om bij iemand aan te bellen.
Ik duik het eerstvolgende café in en bestel toch maar iets te drinken. Hóe schoon of smerig de wc er ook uitziet maakt zelfs mij nu even niet uit; wat kan plassen soms opluchten!

De bovengenoemde serie handelingen herhaalt zich, al hangt hier geen papier, maar een droogapparaat. Het openen en sluiten van de prullenbak is nu geen issue, maar het indrukken van de knop om je handen met tweedehands lucht te laten drogen is ook niet echt steriel te noemen. Ach, de opluchting wint het vandaag van de bacteriën…

Toilettips tijdens het winkelen:
Tip 1: kijk in iedere winkel of er een toilet is en maak er alvast gebruik van vóór je echt in hoge nood verkeert.
Tip 2: onthoud waar de toiletten zijn, dit kan later op de dag nog van pas komen.
Tip 3: zorg voor voldoende papieren zakdoekjes in je tas, altijd handig.
Tip 4: ga met mijn moeder, het is gezellig en ook erg prettig, zo’n toiletradar bij de hand!