maandag 21 januari 2013

“Wát zeg je tegen mij …?!?



 “Goedemorgen. Wat zit je haar leuk, ben je naar de kapper geweest?”

Ik kijk om of er iemand achter me staat, maar het wordt echt tegen mij gezegd. “Oooh, bedankt. Ja, het klopt, goed gezien!”

Wat grappig om te merken dat een compliment krijgen - hoe klein ook - zoveel met een mens kan doen. Ook het geven van een compliment doet je goed, je hebt iets positiefs tegen iemand anders gezegd en dat betekent dus, dat je die persoon bewust hebt gezien en de moeite hebt genomen om iets aardigs te zeggen.

Je mond, je tong, je praten kan meer teweeg brengen dan je soms zelf denkt. In positieve zin betekent het misschien, dat je vriend, collega, buurvrouw of vriendin figuurlijk gesproken even “groeit” en zich meer gewaardeerd voelt dan jij op dat moment kan zien.

Helaas heeft al het positieve ook een negatieve kant. Een roddel of snertopmerking floept soms ook sneller je mond uit dan je bedoeld hebt en ook dit kan meer indruk op een persoon maken dan jij je realiseert.

Dit gaat geen preek worden over nooit meer liegen, roddelen, je irriteren of even je frustratie uiten, want iedereen weet dat je wel je best kunt doen, maar dat het nooit voor 100% zal lukken.

Complimenten geven werkt ook positief voor jezelf, zoals ik hierboven al schreef. Je schuift alle negativiteit van een bepaalde persoon even aan de kant en maakt ruimte om iets leuks, moois, grappigs, liefs of  bijzonders in een ander te zien. Zo word je zelf rustig, opgewekt en minder negatief.

Het zou zelfs zomaar kunnen gebeuren dat jij zelf ook een complimentje krijgt, of dat iemand oprecht vraagt hoe het met je is.

Dus… je mond en tong zijn slechts kleine lichaamsdelen, maar kunnen een heel groot effect hebben!

In de bijbel staan een héleboel wijsheden, spreuken en teksten over spreken en zwijgen. De onderstaande woorden spraken mij vandaag wel aan:

Spreuken 21:23
Wie zijn mond en zijn tong bewaakt, bewaart zichzelf voor benauwdheden.

Bewaar uw tong voor het kwade en uw lippen voor het spreken van bedrog

Weet (dit) wel, mijn geliefde broeders: ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn


Zullen we vanaf nu elke dag minstens één complimentje aan een ander geven?

Dan heb ik bij dezen meteen een compliment voor jou; wanneer je het echt gaat doen, ben ik erg trots op je!!!