zondag 19 juni 2016

Single vond ’t zinvol (1)


* Een sprong in het diepe*                              

Het grote avontuur waar ik laatst over schreef, is alweer even voorbij. De singles-conferentie in het Valentijnsweekend zorgde voor heel verschillende indrukken. Er was heel veel te luisteren, te delen en te doen. Ik was positief en open-minded. Ik had me er niets bij voorgesteld, ik stond er helemaal nieuw in en ik zou wel merken welke ervaringen ik op zou doen en hoe het allemaal zou gaan verlopen.

Waar ik wel wat tegenop zag, was het feit dat ik (bijna) niemand kende, maar aan de andere kant was dat ook wel een voordeel. Tijdens de cursusmomenten, de groepsgesprekken, de maaltijden, de workshops en de avonden moet je toch ergens gaan zitten of staan en vrijwel alle andere aanwezigen kenden ook niemand. Dat schuift toch nèt wat makkelijker aan, omdat je niet alleen wilt zitten.
 Vrijdag had ik een vrije dag (nou ja, na enig overleg kon ik ‘em ruilen, niets vrij aan…) en heb ik op mijn gemak de koffer ingepakt. Wat moet er mee, wat juist niet en waar moet ik allemaal aan denken voor ik wegga?
Naast het leren kennen van nieuwe mensen en hoe ik dat allemaal wel niet zou gaan doen, was het grootste dilemma – natúúrlijk, ik ben ook maar een meisje :D – welke kleding en schoenen ik mee zou nemen. Het zou gaan om vrijdagavond, zaterdag en zondag. 

Je zou denken: vrijdag heb je al kleding aan, doe het extra leuk en je bent klaar voor die dag. Dan nog voor zaterdag een leuk setje en voor zondag weer iets anders. Maar ja, wie weet is er een feestje en wil ik toch een jurkje aan. En als ik een jurkje aan wil, moeten mijn laarzen mee. En past het dan allemaal nog in mijn koffertje? Een hele puzzel, maar het is uiteindelijk gelukt.

Het leren kennen van mensen begon al op vrijdagavond. Via Funky Fish was het gelukt om een carpool te regelen, waarvoor dit visje nog steeds dankbaar is. Bij een zeker station wachtten nog 2 andere Funky visjes en gedrielijk togen wij in de auto naar het verre Zelhem. Leve de navigatie!

We begonnen de trip rond 18.00 uur en kwamen om 19.52 uur aan op de plaats van bestemming. Om 20.00 uur zou het programma beginnen, dus na snel inchecken was er geen tijd om mijn kamer in het chalet te bekijken, mijn spullen op te ruimen en mijn bed op te maken. Het chalet lag ca. 10 minuten lopen van de zaal waar alles begon en heen en weer lopen zou te lang duren.
Mijn carpoolvisjes hadden een slaapplaats boven de feestzaal, dus in allerijl heb ik daar mijn koffer tijdelijk gestald.
 
Na de opening van “Chieffunk” begon direct het eerste deel van de cursus “Zinvol daten” van Aukelien van Abbema.
Hierin lag vooral de nadruk op het feit dat single zijn in de kerk vaak een ondergeschoven kindje is, naast alle andere groepen waar wel aandacht voor is. Denk aan bijbelstudies voor verschillende leeftijden, mensen in een relatie, jonggehuwden, senioren, jongerenwerk, zondagschool, vrouwen, ouders etc.

Wat ook een eyeopener was, was het feit dat je niet met je eerste date gelijk een relatie hoeft aan te gaan en dat het allemaal wel wat minder stressvol mag verlopen. Zeg eerder ja als iemand je vraagt en wees niet zo kieskeurig voor een eerste date. M’n verstand wist dit al wel, maar het is wel erg veilig om zoveel voorwaarden te stellen: je komt niet uit je comfortzone, maar vraagt je tegelijkertijd af waarom je niet zoveel dates hebt…

Wat ik leuk vond, was dat mijn column over de onzekerheid van het alleen naar de conferentie gaan werd aangehaald. Zo besefte ik nogmaals dat ik niet de enige persoon in mijn eentje was in de grote zaal vol mensen!

Mede-Valentijnvisjes, wat zijn jullie ervaringen?
Deel ze vooral hieronder!
                                                                   
(Binnenkort volgt deel 2,want alle ervaringen en belevenissen zijn teveel voor 1 column.)