zondag 19 juni 2016

Het regent, het regent, de dametjes worden nat…


*Moedige doorzetters of eigenwijze dommerdjes?*
 

Hoewel het weer steeds weerspanniger lijkt te worden, had ik afgelopen maand toch een voorzichtig voorjaarsgevoel. Dat dit ook zorgde voor een lichte drang tot voorjaarsschoonmaak bleek wel toen ik ineens wat spullen begon uit te zoeken. Voor ik kon gaan schoonmaken, moest er eerst worden opgeruimd. 

Zo had ik met mezelf afgesproken dat ik 3 categorieën aan zou houden.
1) Direct weggooien, aan een goed doel schenken of recyclen
2) Nogmaals  nader uitzoeken
3) Netjes opruimen om te bewaren
Uiteindelijk kon er een heleboel kleding naar de dichtstbijzijnde vluchtelingenopvang en heb ik 3 zakken met allerlei spullen aan de container “restafval” geschonken.
Wel goed dat ik alles even bekeken heb, ik kwam er weer achter wat ik aan kleding, schoenen, sieraden, jassen en tassen in huis heb, evenals keukenspullen, textiel, boeken, dvd’s, cd’s, spelletjes en woonaccessoires.
Toen de bovenstaande spullen van categorie 1 en 3 hun bestemming gevonden hadden, bleef er nog een berg “overige spullen” van categorie 2 achter.
 
Je kunt denken aan een heleboel boeken (het gaat me aan het hart om boeken weg te doen, maar het was wel echt nodig… 3 kasten vol is erg veel!) Daar gingen heel wat literaire thrillers, literatuur, dichtbundels, reisboeken, kookboeken, woordenboeken, strips en kinderboeken. Ook had ik cd’s en dvd’s over die ik niet meer beluister of bekijk. Vervolgens stuitte ik op 6 (!) winterjassen die ik nooit meer draag en wat schoenen die ik vrijwel niet gedragen heb.
 

Op Marktplaats kreeg ik niet alles verkocht, dus uiteindelijk kon ik ruim 5 dozen vullen met goede tweedehands spullen van allerlei aard. Opgestapeld in de voorkamer zat ik te bedenken wat ik daar eens mee zou gaan doen.
Enkele weken geleden belde een vriendin, of ik misschien interesse had om op Koningsdag op de rommelmarkt bij haar in de buurt te komen staan. Hoe toevallig, zij had ook haar huis grondig opgeruimd en kwam heel veel spullen tegen die nog goed te verkopen zouden zijn!

Omdat het een rommelmarkt is waar de plaatsen vrij te kiezen zijn, is het zo dat wanneer je gunstig wilt staan, je je best moet doen voor een goede plek.
De dag ervoor zagen we hoe dramatisch het weer zou worden. Op 4 verschillende weerapps zagen we 4 verschillende voorspellingen, maar de basis was toch wel dat het heel koud en regenachtig zou worden.

We besloten toch te gaan en zijn op dinsdag 26 april om 22.00 uur haar auto nog vol gaan laden met mijn spullen. Daarna reden we langs het park waar de rommelmarkt gehouden zou worden en we zijn uitgestapt om met stokken en plastic lint een flinke plek af te bakenen. Anderen hadden dit ook al gedaan!
Voor het gemak zou ik bij haar blijven slapen en rond 23.15 uur stonden we nog te proberen om haar spullen naast die van mij te stouwen. Bijna alles paste, maar helaas nèt niet helemaal. Om 5.00 uur ging de wekker alweer en rond 5.30 appte haar vader dat hij ons wel wilde helpen sjouwen. Hij laadde de laatste dingen in zijn auto en hielp om onze plek in te richten. Het was flink tillen en heen en weer lopen, want je mocht niet achter je plek parkeren.

Met angst en beven en vooral ook veel plastic zeilen zagen we het weer tegemoet. We begonnen met natte sneeuw en regen, daarna begon het flink te waaien en wisselden buien en wolken elkaar af. Het was gemiddeld 4 graden!
Het was niet zo druk met verkopers als vorig jaar, maar er kwamen wel veel mensen langs. Omdat er minder kramen waren, keken de mensen langer bij de plekken die er wel waren.
 
De verkoop ging wisselend goed en iets minder, dit was afhankelijk van het weer. Toen ’s middags de zon zich even liet zien, waren we dan ook erg blij.
Wat niemand meer verwacht had, was de fikse hagelbui die volgde! Met een hele stapel zeilen probeerden we de boeken, kleding en alle andere spullen droog te houden, maar de hagel drong overal tussendoor… *zucht*

Toen het tijd was om op te ruimen, waren we nog lang bezig met inpakken, spullen naar de auto slepen, inladen en de laatste spullen droog en schoon te maken. Ondanks de goede verkoop hadden we nog nèt te veel materiaal over om dat in 1 keer te kunnen vervoeren. Omdat we haar vader niet wilden vragen, bleef ik uiteindelijk met de laatste spullen aan de rand van het park zitten, bibberend onder een paraplu, met 4 C! Pas na 25 minuten was ze weer terug en inmiddels weet ik nu wat klappertanden en je koud tot op het bot voelen echt betekent.

’s Avonds laat kwam ik thuis en heb ik toch de spullen uitgepakt om te laten drogen, maar helaas stootte ik daarbij een fles wijn van de eettafel. Na zo’n dramatische dag vond ik het dan ook werkelijk fantastisch dat ik nog kon gaan dweilen en glasscherven moest verwijderen! De fles viel tegen de wifi-aansluiting aan, de muur zit onder de spetters en de telefoonaansluiting viel steeds uit de muur. Wat waren de voordelen van deze Koningsdag ook alweer?

Help me herinneren dat ik volgend jaar met zo’n weersverwachting niet eigenwijs en vol valse hoop tóch op een vrijmarkt ga staan. Pas als het zéker 20 C en droog is, wil ik het nog overwegen. Misschien zijn een kofferbakverkoop of een rommelmarkt binnen nog een optie, maar dit doe ik niet nog een keer op deze manier, hoe graag ik ook van mijn spullen af wil.

By the way: iemand nog interesse in wat laatste boeken, woonaccessoires, keukenspullen, kleding, servies of een kruk met rode spetters? :D