zaterdag 18 juni 2016

4 voor de prijs van 2!


Klinkt geweldig hè, meer voor minder…!
Dat dit niet altijd zo fantastisch is, daar kwam ik de afgelopen dagen achter helaas.  Zeg je soms niet gekscherend tegen een collega dat je best eens wat langer vakantie zou willen hebben of dat een dagje extra vrij wel een aangename verrassing zou zijn? Ik in ieder geval wel.

Rond de kerstdagen heb ik 2 weken héérlijk vrij en daar zag ik al weken naar uit. Aftellen tot de eerste vrije vakantiedag toverde af en toe een glimlach op mijn gezicht.
Toen de Sint verdween, zoals je al eerder hebt kunnen lezen, was ik ook blij. Niet om pakjesavond, maar omdat hij vertrok. Diezelfde dag zette ik in mijn klaslokaal de kerstboom op. De versiering lag nog thuis, dus ik had bedacht dat ik die dan maandagmorgen vroeg wel zou ophangen.
Maar zondagavond voelde ik me niet zo lekker. Maandagmorgen had “niet zo lekker” plaatsgemaakt voor “overal spierpijn, hoofdpijn, zware hoestbuien, niezen, keelpijn, stem kwijt, buikpijn, enórm moe, geen honger, oorontsteking, ijskoude rillingen en afwisselend verhoging en koorts”. Geen kerstversiering ophangen, want…
ZIEK!
Tussen veel hoesten en slapen en het gebruiken van (te)veel ibuprofen, keeltabletten, hoestpillen, neusspray, oordruppels en kilo’s papieren zakdoekjes door hing ik vervolgens 3 dagen op de bank. Dat ik nog eens vrijwillig met een fleecedeken, een stapel kussens en een kop rooibosthee met honing op de bank terecht zou komen, had ik niet verwacht. Met de spanningsboog van een aspirientje lukte het me niet om me te concentreren op een boek, dus bleven de televisie en de tablet over. En zowaar, zelfs een sudoku wilde nog wel lukken.

In plaats van beter ging het in de loop van de week slechter, dus na veel wikken en wegen had ik toch de dokter maar ingeschakeld. Ik vroeg wat ik precies had en hij vertelde me dat het een zware griep was, vermoedelijk met een duur van minstens 2 weken en daarna nog de benodigde tijd om aan te sterken en de vermoeidheid kwijt te raken. Ik ben volgens mij nog nooit langer dan 2 dagen ziek thuis gebleven, dus… 2 weken?!?! 

Ik zit inmiddels bijna die 2 weken thuis en de kerstvakantie staat voor de deur. In plaats van te genieten van de afgelopen 2 extra vrije weken, heb ik absoluut geen voordeel gehad van meerdere weken thuis. De tas met kerstversiering voor in de klas staat nog steeds in mijn rommelkamertje en ik ga vanavond ook niet naar de kerstviering op school.
 
Ik zie het nauwelijks zitten om een rondje in de tuin te lopen, laat staan dat ik een avond met de kinderen liedjes zingen en het kerstverhaal voorlezen ga volhouden. Dat ik een dagelijkse routine van werken ooit zou gaan missen had ik niet gedacht. Maar na 12 dagen binnen wordt je wereldje erg klein.
Als het even kan dan heb ik in dit geval liever géén 4 voor de prijs van 2 volgend jaar!
Ik wens jou een grieploze kerst en een gezond 2016!