zaterdag 18 juni 2016

Laat het los, laat het gaan!



De deadline voor m’n column nadert en ik heb nog steeds geen onderwerp. Wat ik ook bedenk: ik vind het niet leuk genoeg, niet inspirerend genoeg, het is al eens gedaan door mij of iemand anders, het is wel erg bedacht of gewoon saai.

De tijd tikt en ik begin me een beetje gespannen te voelen. Over 54 minuten is het vrijdag, de dag dat mijn column geplaatst moet worden.
Dan herken ik een patroon dat vaker voorkomt: ik ben de hele week al over het onderwerp van mijn column aan het nadenken.
Ik heb het idee dat de inspiratie vanuit mijn tenen moet komen. Maar door alles wat ik inmiddels heb bedacht en weer heb afgekeurd, door de stress en de vermoeidheid van mijn werk, de  gedachten over gebeurtenissen bij familie en vrienden, de zaken waar ik me zorgen om maak en allerlei andere losse gedachten zit mijn hoofd zó propvol  dat er niets creatiefs meer bij past. Ik voel geen rust en er is geen ruimte voor spontane inspiratie.

De beste ideeën voor een column krijg ik als mijn hoofd leeg is, dat werkt goed voor mij. Doordat ik op zo’n moment oude dingen heb kunnen loslaten – gedachten en emoties – is er ruimte voor nieuwe inspiratie. Maar nu… mijn hoofd is NIET leeg!!!
En nu realiseer ik me dus dat het belangrijk is om voor de inspiratie van deze column terug te keren naar het gevoel dat dingen vanzelf ontstaan als er ruimte voor is. Dat betekent geen ideeën verzinnen, maar juist zoveel mogelijk loslaten… Loslaten gaat niet vanzelf en ik kan het minder sturen dan ik dacht. Loslaten is lastig!
“…
laat het los
laat het gaan

het is grappig dat wat afstand zo snel meer inzicht geeft
want de vrees die mij steeds voortjoeg glijdt nu al van mij af
ik ga op zoek naar wie ik ben
verleg de grenzen die ik ken
geen goed of fout geldt hier voor mij
ik ben vrij

laat het los
laat het gaan
voorbij is de storm in mij
laat het los
laat het gaan
geen tranen meer voor mij
hier begint mijn nieuw bestaan
onbevreesd en vrij
…”
En, o ja: door mijn wil om een column te schrijven los te laten, is deze column inmiddels vanzelf ontstaan.