zondag 19 juni 2016

Dát had ik niet verwacht!


* Het leven is soms een carnaval…
De zin en onzin van herrie en huisdieren*


In mijn jaren ’30 benedenwoning ben ik inmiddels al een paar maanden gewend aan het feit dat mijn bovenbuurvrouw op dit moment vooral bij haar vriend is. Ergo: als ik mijn zangkwaliteiten onder de douche wil testen of ongegeneerd met dozen en spullen wil slepen, kan dat zomaar. Boven mij is het over het algemeen lekker rustig.

Omdat ze zo vaak weg is, hadden we afgesproken dat ik een beetje zou opletten of er iets anders dan anders is. Vorige week begon me een hele serie geluiden op te vallen die ik niet van de bovenbuurvrouw gewend was. En dat in een huis waarvan ik dacht dat het onbewoond was.
De herrie is heel divers: “Stamp, knal, boink, bam, trippel, woesj, tril, boehoehoe, val, tingeling…”

Met andere woorden:
“Spring op de trap, gooi met de deuren, stoot tegen de kast, laat de wasmand vallen, een huisdier rent vrij rond, de wasmachine maakt overuren, de droger staat niet waterpas, ergens ver weg huilt er een kleintje, er sneuvelt een bord en buiten waait de wind door de aloude windgong.”

Toen ik uiteindelijk de bovenbuurvrouw appte om dit te vertellen, liet ze weten dat er iemand tijdelijk woont die op stel en sprong haar huis uit moest.
Even later vroeg ik of er misschien ook een kind en een huisdier zijn meegekomen. Als ze met “ja” antwoordt, vraag ik of het een baby en een grote hond zijn, omdat het huiltje nogal vaak klinkt en het getrippel en gestamp meer dan duidelijk te horen is.

Dat het een vrouw en haar kind zijn heb ik goed, maar het huisdier verbaast me. Als ik haar moet geloven, is de dame in kwestie in het bezit van Beer, een varkentje! Eerst stuurde ik een hele rits aan verschillende smileys, omdat ik dacht dat ze een geintje maakte in het kader van carnaval. Daarna heb ik tot 3 keer toe vol ongeloof gevraagd of dit echt waar is.
Vanaf  het moment dat ik opsta (meestal 6.45 uur) tot ruim nadat ik naar bed ben gegaan is er de constante achtergrond van geluid. Hoe zal dat gaan met een varken boven mijn hoofd? De baby krijgt een luier en moeders gebruikt het toilet, maar waar moet Beer heen? Als dat maar geen stank, rommel of lekkage oplevert! Het zal mij benieuwen hoe het verder gaat.
Hoe tijdelijk is tijdelijk en zal de herrie in de loop van de tijd verminderen? Het is werkelijk geen moment stil en ik merk dat ik er flink kriegel en ongedurig van word. Het hoeft natuurlijk niet doodstil te zijn, de dagelijkse geluiden hoor ik ook bij de buren links en rechts van mij en dat zullen ze van mij ook horen. Iedereen heeft weleens de wasmachine aan, moet een rondje stofzuigen of heeft visite. Waar ik het over heb, is dus veel vaker en harder dan gemiddeld en werkelijk elk moment dat ik thuis ben.
 
De neiging om ook te gaan stampen, met de wasmand te gooien, iets te gaan roepen of tegen het plafond te tikken met m’n swiffer kan ik gelukkig nog wel bedwingen.
De waarheid is soms ongeloofwaardiger dan een fantasie, dit had ik niet zelf kunnen bedenken.
Carnaval is net voorbij, maar dé carnavalskraker van volgend jaar heb ik al bedacht:
“Er stampt een varken in de hal, bij buurvrouw boven!” :(