maandag 25 februari 2013

Wat-voor-één-ben-jij?!





 Ze zijn er in alle soorten en maten. Okee, ook letterlijk van maat 36 tot 48 en van 1.55 m tot 1.80 m., maar vandaag zat ik gewoon eens even blij te zijn met de verschillende vriendinnen die een meisje – vrouw- kan hebben.

Ik kan bijvoorbeeld heel goed kletsen en shoppen met mijn moeder en ook staat ze in praktische zin heel vaak voor me klaar. Zie hier de met-mijn-moeder-kan-ik-het-goed-vinden-vriendin.

Dan is er de vriendin-die-net-een-zus-is. Haar zie ik niet wekelijks, maar ik ken haar al van vóór de kleuterschool. Wat er ook gebeurt en hoe verschillend onze levens momenteel ook zijn, we pakken de draad moeiteloos weer op. Leve de telefoon, e-mail en social media!


Verder is daar de ik-zie-je-zondag-in-de-kerkdienst-vriendin. Met haar doe ik ook leuke dingen, soms praten we over het geloof, meestal spreken we elkaar even na de dienst of op verjaardagen.

Daar hebben we dan de hele lieve ik-ga-ergens-heen-zal-ik-je-ophalen-vriendin, zij beseft goed dat ik in logistiek opzicht vrij beperkt ben, zeker ’s avonds op de terugweg, wanneer het OV niet altijd even prettig rijdt.

De weet-je-vwo-3-nog-vriendin en de wat-was-onze-studietijd-leuk-vriendin weten zaken die al die andere meiden niet weten, ook grappig om zo herinneringen op te halen.

En ken je de je-bent-mijn-collega-maar-ook-leuke-borrel-vriendinnen? Met hen kun je op vrijdagmiddag even spontaan besluiten om op een terrasje neer te strijken als het mooi weer is!


Ook is er de je-bent-mijn-schoonzus-dus-ik-moet-wel-vriendin, die vaak gelukkig echt gezellig, grappig en leuk is.

Zo kan ik nog wel even verdergaan met de welke-film-kijken-we-vriendin, de zullen-we-naar-een-museüm-gaan-vriendin, de ik-heb-zin-in-een-high-tea-vriendin, de ga-ook-mee-naar-dat-festival-vriendin en nog talloze andere vriendinnen die ik nu misschien vergeet.

Tot slot zijn daar enkele vroeger-was-ik-je-vriendin vriendinnen, die sinds ze kinderen hebben eigenlijk alleen nog met elkaar op stap gaan. Nu zit ik inderdaad niet te wachten op de uitverkoop van kleding en speelgoed uit een babywinkel, een hele dag Plopsaland of kinderboerderij, maar dat ik wat hen betreft vooral de epileptische-gescheiden-en-kinderloze-vriendin ben, terwijl ik mijzelf toch niet zo zie, was wel een eyeopener. Mijn leven loopt niet gelijk met hun leven, maar daarom alvast vóór mij beslissen dat ik vast niet op hun bezoek zit te wachten is wel erg cru.

Heb jij ook verschillende vriendinnen?

Mijn vraag aan jou is nu: wat-voor-één-ben-jij?!



*) Met deze column heb ik niemand willen kwetsen, wanneer jij je aangesproken voelt is dat niet bewust gedaan, maar misschien wel een momentje om even na te denken…