maandag 25 februari 2013

Hel…!!!




Misschien een wat directe aanpak van een heikel punt? Lees verder om te zien waarom ik hier een column aan wijd…

Al sinds ik me kan herinneren wil ik naar Israël.
Ik werk in het onderwijs en hoe fijn vakantie ook is, het blijft irritant wanneer je niet zelf je vrije dagen kunt plannen. Ik zit dus vast aan het hoogseizoen, terwijl de mensen met wie ik op reis zou willen,  dan juist liever niet gaan. 

Elke keer kwam er iets tussendoor; een Golfoorlog, geldgebrek, tijdgebrek, niemand om samen mee te gaan, vriendinnen met partner en kinderen die liever gaan kamperen en nog zo wat redenen.

Vrienden en bekenden uit mijn gemeente gingen vorig jaar met een groep naar Israël, maar dat ging helaas aan mijn neus voorbij; het was buiten een schoolvakantie!

Een groepsreis met alleen onbekenden trekt mij om meerdere redenen niet, maar de belangrijkste reden is in mijn geval toch wel dat ik misschien een grand mal krijg. Dan wil ik mensen om me heen die mij kennen, die weten wat ze moeten doen en die er voor mij kunnen zijn. (Ik heb slechts af en toe een epileptische aanval, maar je zult zien dat die nèt komt wanneer ik op vakantie ben)

Dit jaar was er weer een reis naar Israël geboekt met mensen uit mijn gemeente en ook nú had ik mij niet aangemeld.

Meerdere mensen vroegen mij of ik mee wilde, maar telkens moest ik “nee” verkopen.
Twee weken geleden werd er een oproep gedaan of er mensen mee wilden met de reis, want door omstandigheden waren er weer plaatsen vrij!
Er moest wel snel beslist worden, want binnen een week moesten de tickets op naam gezet worden.
Dat Israël steeds weer op mijn pad kwam, zette me aan het denken.

Iemand zei tegen me: “Ja heb je, nee kun je krijgen”. De maandag daarna heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben tóch naar mijn directeur gestapt. Er moest goed over worden nagedacht. De rest van het gesprek laat ik in het midden, maar uiteindelijk mag ik tóch naar Israël!

Ik verheug me zeer op het feit dat tijdens de rondreis van 8 dagen heel veel plaatsen worden aangedaan die ik alleen ken uit de bijbel. Deze plaatsen ook werkelijk te gaan zien lijkt me zo’n verrijking van mijn geloofsbeleving, ik ben heel nieuwsgierig!

In de brochure las ik dat we ook Ge-ben-Hinnom gaan bezoeken. In mijn geheugen wroetend ging er vaag een belletje rinkelen. Dat is toch de Hebreeuwse term voor het Griekse “Gehenna”? En is dat in het Nederlands niet vertaald met “hel”?
Het blijkt een plaats te zijn ten zuiden van Jeruzalem, waar vroeger het afval van de stad werd verbrand.

Misschien raar dat ik het zo stel, maar de hel kun je dus “live”bezoeken. Ik ga in maart 2011 naar het Gehenna…
Ik zie het nu –letterlijk- als een warm vakantieoord en ben benieuwd hoe het er uitziet!


Voetnoot:
Ik heb niemands gevoel willen kwetsen en ben ook zeker niet oneerbiedig of te luchtig over dit onderwerp,. Mocht iemand dit wel zo opvatten dan is de column verkeerd begrepen. Het gaat  mij puur en alleen om de te bezoeken plaats. Omdat de meningen over of de hel wel of niet bestaat en wie er eventueel wel of niet naar toe gaan zo uiteen lopen, houd ik mij buiten die discussie.