maandag 25 februari 2013

Planken en plakken




 Hypes zijn hot!

De letterlijke betekenis van hype is: “het op overdreven wijze aanprijzen van een nieuw product of persoon waarvan de kwaliteit of verdienste nog moet blijken. Het kan ook een nieuwsfeit zijn dat plotseling overdreven veel aandacht krijgt in de media en net zo snel weer uit het nieuws verdwijnt.”

Afgelopen jaar waren er goede bekenden in mijn omgeving die het steeds hadden over “planking”. Ik wist wel dat ze daar niet de planken in een kast mee bedoelden, maar wat het nu precies inhield wist ik eigenlijk niet. De term begon steeds vaker te vallen en dus twitterde ik vrolijk mijn kennissenkring rond #dtv (durf te vragen) wat planking dan is.

Ik kreeg van meerdere kanten foto’s toegestuurd van mensen die plat op hun buik zo uitgestrekt mogelijk met hun armen langs hun lijf en hun gezicht naar beneden op de meest vreemde, grappige en soms ook gevaarlijke plaatsen zo gefotografeerd waren.


Er zaten foto’s bij van mensen in die houding op een bankje in het park, op de bovenste richel van een klimrek, op een dikke tak in een hoge boom, op de rug van een paard en tussen 2 fietsen in. Er zat er ook eentje bij van iemand die zich “plankte” op de spoorbaan… Misschien wel erg gevaarlijk?!

Afgelopen week bereikte mij zowel via de krant als de televisie een nieuwe hype; de vanuit Frankrijk overgewaaide post-it war.
Werknemers op kantoren plakken met post-it’s in verschillende kleuren de meest uiteenlopende figuren op de ramen. Wanneer de personen in de gebouwen aan de overkant dit opmerken, proberen zij met hún creaties hier tegenop te bieden en zie, “a war is born”.

In de baas z’n tijd met kantoorartikelen van het bedrijf een kunstwerk creëren, waar kan dat nog?!

Enfin, beide hypes vind ik masterlijk en mijn keuze is al gemaakt; ik ga niet planken en niet plakken, ik wacht wel op de volgende foto’s!