maandag 25 februari 2013

Dood en nu?


De voormalige Libische dictator Kaddafi is gisteren in zijn geboorteplaats Sirte gevangengenomen, neergeschoten en vervolgens aan zijn verwondingen overleden.
 
 Wat ik daar van vind, is misschien niet interessant voor jou, maar wat vind jij er van? Heb je er überhaupt wel een mening over, of is voor jou de kous af met het bekende zinnetje: “… de koning is dood, lang leve de koning …”?
Allereerst keur ik elke vorm van moord af. Ik houd me dan ook buiten de discussie wat nu wel en niet precies met moord te maken heeft, wat er onder de noemer zelfverdediging of doodslag valt et cetera en wat ik gedaan had als ik in een bepaalde situatie had gezeten.
Nu terug naar Libië. Na een staatsgreep met enkele mede-officieren kwam Kadaffi uiteindelijk als dictator aan de macht. Ongeveer veertig jaar was hij leider van Libië.

Omdat hij pretendeerde te kunnen zorgen voor een democratische staat waarin iedereen gelijk zou zijn en waarin de staat onder andere het economisch leven zou controleren, was hij in het begin vrij populair.

Toen bleek dat die gelijkheid en controle anders werden ingevuld dan verwacht, ontstond er een zeer strikt regime, dat de inwoners van Libië op een benauwende manier sterk controleerde.
Kadaffi zorgde door de enorme inkomsten uit olie en door vriendjespolitiek (familie op belangrijke posten etc.) dat hij aan de macht kon blijven.

Kaddafi liet het land en de inwoners steeds verder verloederen en begin dit jaar kwam zijn volk tegen hem in opstand.
Nu, zo’n negen maanden later, is het tijdperk van de dictator definitief voorbij.
In Libië zal waarschijnlijk vandaag officieel de bevrijding worden uitgeroepen en kan er begonnen worden met het installeren van een nieuwe, democratische regering.
Okee, hij is dood. En met hem heel veel rebellen en medestanders. Er is zóveel bloed gevloeid, dat kan ik me in het verre Nederland en in de huidige tijd niet eens voorstellen. Er is geen dictator meer, Libië krijgt eindelijk die langverwachte nieuwe start.
Dood en nu?




Bronnen:
- RTL 4 nieuws/ NTR journaal/ Algemeen Dagblad/ www.nu.nl