maandag 25 februari 2013

Kom eens uit de kast!


Als een echte fashionista (nót!) besloot ik een paar weken geleden om mijn kleding, accessoires en schoenen uit te zoeken, lettend op verschillende criteria.

Allereerst keek ik of ik het nog paste, maar gelukkig kon ik alles aan. Ik ben niet dikker geworden. (Niet dunner ook, maar dat is niet zo van belang vandaag…)

Vervolgens keek ik of er kleding beschadigd was, maar ook dat viel mee, ik heb slechts 2 kapotte topjes hoeven weggooien.
Daarna keek ik welke kleding ik al langer dan een jaar niet had aangetrokken en besloot om die paar kledingstukken toch nóg maar een tijdje te laten hangen, met het goede voornemen ze volgend jaar wel te gaan dragen.

Dan mijn accessoires. Ik heb een sieradendoosje voor mijn gouden en zilveren versierselen en ook een doos voor mijn overige armbanden, kettingen en corsages. Na enig onderzoek bleek, dat ik een van mijn zilveren kettingen wat zwart had laten worden en er een armband was gesneuveld, zodat alle kralen en bedeltjes hiervan los in de doos lagen.

Vanmiddag maar de ketting poetsen en ooit die armband opnieuw rijgen.

Je denkt nu misschien dat ik veel geld heb om zoveel spullen te kunnen kopen, maar ik ben erg goed in het spotten van sales en ik kan je zeggen dat het echt een heleboel scheelt, terwijl je er toch leuk uitziet.


Na een flinke kop koffie hervatte ik mijn noeste arbeid en wierp een blik in de krat met handtassen.

Toen begon mijn hart sneller te slaan, want de plank van mijn kledingaddiction kwam in zicht. Op de een of andere manier heb ik een voorliefde voor sjaals. Kort, lang, pashmina’s, gebreid, dik, dun… het maakt niet uit, ik ben fan van sjaals! Ik draag ze niet alleen over mijn jas, maar ook als aanvulling op mijn kleding. Sjaals koop ik niet puur “voor de heb”, maar om echt te dragen. De sjaals moeten dus mooi, flatteus en met een leuk motief versierd zijn en bij mijn kleding passen.

Ik heb de tijd genomen om mijn verzameling eens goed te bekijken en te zien welke kleuren en motieven ik nu eigenlijk allemaal heb. Deze stapel heb ik geteld en – schrik niet- ik heb er inmiddels 63!!! (En ja, állemaal verschillend…)

Tot slot moest ik nog mijn jassen en schoenen gaan bekijken en uitzoeken. Omdat de kasten in mijn slaapkamer vrij vol zijn, had ik deze spullen in mijn meterkast opgeborgen.

Toen ik de deur opendeed, stonden de laarzen, ballerina’s en sneakers die ik het meeste draag vooraan. Deze zette ik direct buiten de kast, maar toen… Tot mijn grote schrik, verbazing en afschuw bleek er schimmel te zitten in enkele schoenen die in het onderste schoenenrekje stonden! Als er iets goor is, is het wel een groen-wit gespikkeld waasje over je spullen, zeker als je het niet verwacht. Mijn jassen waren ongedeerd gebleven, al heb ik die meteen uit de kast gehaald om te luchten.

Met mijn huishoudhandschoenen aan heb ik alle overgebleven schoenen op een oud strandlaken in de huiskamer gezet. 2 paar laarzen, 1 paar sneakers en 2 paar ballerina’s waren niet meer te redden, die heb ik direct in de container gemikt. De paar schoenen met een beetje schimmel aan de buitenkant heb ik voorzichtig geprobeerd schoon te maken, zowel van buiten als van binnen. De overige schoenen heb ik toch ook maar behandeld, want je weet maar nooit…!

Mijn meterkast is nu helemaal leeg, er wordt binnenkort door een klusbedrijf gekeken waar het vocht vandaan komt en tot die tijd staan er vochtvreters op de vloer.

Enige voordeel hieraan? Je ruimt veel makkelijker op!

Mijn advies voor iedereen met veel kleding en schoenen; zet het niet in je meterkast, maar schenk iets aan een goed doel of koop een extra kledingkast, want dit wil je echt niet meemaken!

Kóm uit de kast en blíjf uit de meterkast!