maandag 25 februari 2013

“Je geld of je leven…”




 Op televisie zapte ik laatst een rondje en zo kwam ik terecht bij een quiz waar het te winnen bedrag per vraag steeds hoger werd. De man in de stoel had blijkbaar al veel vragen goed beantwoord toen ik begon te kijken, want met zijn volgende vraag zou hij € 250.000,- kunnen winnen!

In plaats van dit bedrag dankbaar aan te pakken, gokte hij met dit geld om er € 500.000,- van te kunnen maken. Hij twijfelde enorm over het antwoord, maar de hoogte van het te winnen bedrag lonkte zó, dat hij door speelde. Uiteindelijk gokte hij goed. Nógmaals zo’n gok wagen durfde hij toch niet, dus bijna lètterlijk gek van opwinding verliet meneer de stoel. De € 1.000.000,- werd niet gewonnen, maar de helft ervan is al een enorm bedrag! Toen ik me probeerde voor te stellen hoeveel geld dat is, bedacht ik dat ik daar ongeveer 4 x mijn benedenwoning met tuin voor zou kunnen kopen…

Ik bleef nog even over al dat geld nadenken en vroeg me af of ik wel of niet zoveel geld zou willen winnen. In eerste instantie dacht ik:”ja, ik wil dat geld echt wel winnen!”.
Misschien kun je dan eventuele zorgen afkopen, maar veel bezitten zorgt aan de andere kant misschien juist wel voor meer zorgen.

Ja, ook ik ben lid van een loterij – die veel goede doelen namens mij steunt, want veel heb ik nog niet gewonnen de afgelopen jaren-, dus ik sta ook niet uiterst negatief tegenover het winnen van geld.

Wat wil ik dan eigenlijk en wat vind ik nu echt?


Misschien ken je de serie “Roseanne” wel van vroeger?
De serie gaat over een arbeidersgezin met soms wat asociale trekjes, die echter heel gelukkig met elkaar zijn.
Veel geld en bezit hebben ze niet, maar door hun humor en eenvoud zijn ze over het algemeen blij met hun leven en elkaar.

Op een gegeven moment winnen ze ruim 100 miljoen dollar en in eerste instantie zijn ze heel gelukkig, maar na een tijdje leidt al dit geld alleen maar tot problemen.
Zo maken ze zich zorgen over hun bezit, is er bijna een echtscheiding en kunnen ze hun zieke dochter niet helpen, ondanks het feit dat ze de duurste dokters over laten komen uit de hele wereld.
In de serie loopt dit allemaal wel goed af, maar het is dan ook maar een tv-serie!!

Ik gebruik dit voorbeeld hier om aan te tonen dat geld en geluk dus niet zoveel met elkaar te maken hebben als wij wel eens (of heel vaak?) denken.

Tenslotte: in het Algemeen Dagblad stond ooit een artikel over loterijwinnaars. Veel winnaars geven aan er niet gelukkiger op geworden te zijn na het winnen van hun prijs (het bedrag was bij deze groep altijd meer dan een miljoen euro).

Al mijn gepeins liet mij op twee gedachten hinken, dus ging ik op zoek naar wat de bijbel zegt over geld en bezit.

 

Prediker 5:9
“Wie geld liefheeft, wordt van geld niet verzadigd, noch wie rijkdom liefheeft, van inkomsten.”

Marcus 10: 41-44/ Lucas 21:1-2
“en Hij ging tegenover de offerkist zitten en zag met aandacht, hoe de schare kopergeld wierp in de offerkist. En vele rijken wierpen er veel in. En er kwam een arme weduwe, die er twee koperstukjes in wierp, dat is één duit. En Hij riep Zijn discipelen en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, deze arme weduwe heeft het meeste in de offerkist geworpen van allen, die er iets in geworpen hebben. Want allen hebben er in geworpen van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede er in geworpen, al wat zij had, haar ganse levensonderhoud.”

1 Timotheüs 6:7 
“Want wij hebben niets in de wereld gebracht, het is duidelijk dat wij er ook niets kunnen uitbrengen.”

Al deze teksten laten zien, dat hoe meer je hebt, hoe meer je wilt krijgen! Ook geven vanuit je hart kan meer betekenen dan geven om bewondering van anderen te krijgen. Tot slot zette de tekst uit Timotheüs me nog het meest aan het denken; toen je werd geboren had je niets en wanneer je overlijdt, heb je ook niets aan je geld…

Met deze column probeer ik niet roomser dan de Paus te zijn, want wat geld zou ook mijn leven waarschijnlijk op sommige vlakken best wat makkelijker maken. Maar mijn overpeinzingen bleven me zo bezig houden, dat ik dit met jou wilde delen.

Moet je dan alles direct weggeven wanneer je rijk bent? Natuurlijk niet, maar wees er dankbaar voor en neem het niet als vanzelfsprekend aan.

Voorlopig kan ik goed in mijn levensonderhoud voorzien met de baan die ik heb, maar me zorgen maken over al mijn bezit? Dat valt gelukkig reuze mee. Genoeg hebben om van te kunnen leven, maar niet super rijk zijn heeft dus ook wel voordelen…