maandag 25 februari 2013

Less is more…



 De uitspraak van je oma of het Delfts blauwe tegeltje op de gang met de tekst: “de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest” is ook nu nog steeds actueel. Ben jij nooit eens bang voor wat er eventueel te gebeuren staat, terwijl dat jou en je dierbaren misschien helemaal niet overkomt? Al die tijd dat je je zorgen maakte, had je ook je rust ergens anders kunnen zoeken en vertrouwen kunnen hebben.

Wanneer dat lijden – op welke manier dan ook - jouw leven wel raakt, kun je daar dan mee omgaan?

Deze vraag speelt al even door mijn hoofd. Wat zou ik doen als…, hoe zou ik me voelen wanneer…, welke reactie zou ik geven indien…

Ik kan nu wel van alles bedenken, maar iedere situatie verschilt per moment en per persoon, dus misschien gedraag ik me wanneer het er op aan komt wel heel anders dan ik nu bedacht heb.


Afgelopen weekend zag ik een filmpje op Youtube. Dit specifieke filmpje ging over een man die zonder ledematen geboren werd en erg afhankelijk is van de naasten in zijn omgeving. Wat mij zo trof in deze video, was het feit dat hij nooit opgeeft. Hij beseft heel goed dat wanneer hij stopt met proberen, nooit die ene keer komt dat het wèl lukt!

Hij gebruikt zijn imperfecte lichaam om te getuigen van Christus. Hij maakt grappen, ontroert mensen, brengt jongeren onder de indruk van de manier waarop hij in het leven staat en laat iedereen zien dat je dankbaar mag zijn voor alles wat je wèl hebt en kunt.

Hoe je ook in het leven staat en wat je ook gelooft, Nick Vujicic laat op geheel eigen wijze zien dat doorzetten en vertrouwen op God in elke situatie mogelijk is. In zijn geval geldt heel letterlijk “less is more”.

Is het leven dan altijd makkelijk? Nee, natuurlijk niet!

Maar als iemand zonder ledematen z’n beste beentje voor zet, moeten wij dat toch ook kunnen…?

Bekeken video: http://www.youtube.com/watch?v=W5mbldTkruM&feature=share