maandag 25 februari 2013

Genieten mag!




Soms ben ik zo druk, dat ik vergeet te genieten. Laatst was er weer zo’n dag waarin alles een deadline leek te hebben en in mijn beleving meer mis ging dan gemiddeld.

Toen ik in de regen met twee volle boodschappen naar huis liep te bedenken waarom dit precies mij nu weer moest overkomen, zag ik een jongetje van een jaar of drie uit een bakkerij komen. Zijn moeder liet hem even lopen en stond te kijken wat hij zou gaan doen. Met een half opgegeten eierkoek in zijn hand begon hij hard in de plas voor de deur te stampen en murmelde met de kruimels nog in zijn mondhoeken iets dat leek op “het regent, het regent…”.

Gewèldig! Ik liep de rest van de weg net zo te genieten van de regenbui als dat knulletje en de rest van de avond zoemde door mijn hoofd : “… de pannetjes worden nat…”.

Enkele dagen daarna zat ik ziek thuis. Dat is vrij zeldzaam, dus ik moest even wennen aan het binnen blijven en uitzieken. Omdat ik het huis niet uit wilde met al mijn mankementen, was mijn moeder zo lief om met mijn lijstje de supermarkt te bestormen.

Eenmaal weer terug had ze een prachtig boeket met witte rozen en eucalyptus voor me gekocht. De witte roos is een old-time-favourite en de eucalyptus zat ertussen omdat het tegen verkoudheid zou helpen. De combinatie zag er fantastisch uit en tijdens mijn ziek zijn had ik toch iets om blij van te worden.

Laatst vond ik in mijn brievenbus een kaart van een goede vriendin. Tussen alle rekeningen en reclamefolders een kleurrijke verrassing! De tekst was ook erg lief en ik zat op mijn bank te bedenken dat echte kaarten toch nog steeds hun gevoelswaarde bewijzen boven e-mail, sms, sociale media en telefoon…

De knipoog van de buschauffeur toen ik met een volle tas aan kwam rennen en de aardigheid dat hij even wachtte tot ik de halte bereikt had, kon ik enorm waarderen.

Op het dakterras van een vriendin pikte ik een straaltje herfstzon mee en voelde ik de warmte op mijn huid. Ik proefde een hapje van haar zelfgemaakte abrikozentaart en toen we er op gingen letten, roken we de lavendel, hoorden we een vogeltje heerlijk kwinkeleren en zagen we een vlinder en een libelle heen en weer vliegen rond de viooltjes op de tafel. Dat was dus genieten met alle zintuigen!

Zoals je misschien wel weet kan ik ook heel erg genieten van een fris opgemaakt bed, een cappuccino op een zonnig terras en een stapel nieuwe boeken. Er is nog zoveel meer te genieten in deze wereld, ik moet me er alleen even toe zetten af en toe.

Wat jou blij of gelukkig maakt, weet ik natuurlijk niet, maar ga vandaag eens bewust genieten, want …

Genieten mag!