maandag 25 februari 2013

“Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…”



Zet op een willekeurige dag de televisie aan en kijk en luister nóg eens bewuster naar het journaal dan je misschien al doet.
Als je het nieuws binnenlaat in je hoofd en in je hart, heb je er waarschijnlijk ineens een heleboel vragen bij. “Waarom” zal het eerste zijn dat in je op komt, maar is meteen ook de moeilijkste vraag die er bestaat. Is er wel een antwoord te vinden op alles dat men het liefst zo snel mogelijk bij elkaar veegt onder de noemer “wereldleed”?

Eén van de items die mij in het bijzonder trof was een filmpje met commentaar over de droogte en honger in Afrika. Hoe vreemd het misschien ook klinkt in deze moeilijke situatie was er ook iets moois te zien tussen alle ellende. Namelijk dat er tussen de mensen in nood, moeders met zieke kinderen en verzwakte vaders enkele kinderen met elkaar aan het spelen en lachen waren voor zover zij ertoe in staat waren.

Vervolgens buitelden de gedachten en vragen in mijn hoofd over elkaar heen…
Zullen deze kinderen vaker momenten kennen dat zij kunnen lachen en hebben ze nog vertrouwen in de toekomst?
Zijn ze moedeloos, angstig en verdrietig of houden ze hoop? Krijgen ze ooit de mogelijkheid om hun vleugels uit te slaan en het leven tegemoet te vliegen? Verandert hun glimlach in een frons wanneer ze ouder worden? Blijven ze overdag op straat spelen of wordt diezelfde straat juist de plek waar ze vannacht zullen moeten slapen? Hoe kunnen zij liefhebben in zo’n uitzichtloos heden? Hoe kunnen zij nu het verschil leren tussen wat goed is en wat niet, wanneer ze soms moet liegen om te overleven en moeten stelen om aan geld of eten te komen? Vragen zij zich wel eens af “waarom”?

Ik heb er geen antwoorden op.


Ik vraag mij af wat Gods bedoeling met dit alles is, maar mijn menselijk denken kan niet begrijpen hoe dit in Gods plan met de wereld past. Wel geloof ik in een liefdevolle God en ik zal Hem dan maar niet in de weg gaan lopen door alle “waaroms” proberen te beantwoorden, want ik besef heel goed dat er geen mens is die dat kan.

Zullen we vandaag eens géén “ik zie, ik zie wat jij niet ziet…” spelen, maar allemaal wèl gaan kijken, hoe moeilijk dat misschien ook is?!

Iedere dag is een dag om aan anderen te denken, iedere dag is een goede dag om dankbaar te zijn… Iedere dag is er één!