maandag 25 februari 2013

“Goed management begint bij jezelf”




Deze oneliner sprak me erg aan, mede door de mate van vaagheid en verwachting. De invulling kon nog meerdere kanten op, vandaar dat enkele collega’s en ik ons inschreven voor de studiemiddag met deze titel.

“Goed management begint bij jezelf” was dus de training die ik gisteren bijwoonde. Tot een week voor aanvang was de locatie onbekend. Een programma ontbrak en wie er een presentatie zou houden kon ook niemand mij vertellen.
Mijn hoop op een productieve middag begon wat af te zwakken, want met zo’n titel voor een cursus mag je toch verwachten dat alles goed geregeld is?!

Afgelopen week kreeg ik een mailtje, met daarin de locatie en een zeer beknopte agenda:
Ontvangst – 13.15 uur
koffie en thee in de theaterzaal
Start           – 13.30 uur
Pauze         – 14.45 uur
Vervolg      – 15.00 uur
Einde          – 16.00 uur

Dit is ongelogen, ik had dus alsnog géén idee van de invulling van de middag!
Toen mijn collega’s en ik op de plaats van bestemming arriveerden, bleek dat er ook een conferentie voor fysiotherapeuten gehouden werd. Wij werden naar de zaal met fysiotherapeuten doorverwezen, maar gelukkig waren we zelf zo alert om te zien dat we daar niet moesten zijn.


Eenmaal aanbeland in de góede theaterzaal, stonden er thermoskannen met koffie en thee klaar, maar zónder mensen van de catering. Alle aanwezigen voelden zich wat verloren tussen zo’n 50 onbekenden die allemaal ongemakkelijk heen en weer liepen te drentelen. De ontvangst van 13.15 uur met koffie en thee in de theaterzaal was met succes mislukt! Toen om 13.25 uur eindelijk het licht aan ging en de barista’s begonnen met inschenken, was al wel duidelijk dat de start van 13.30 uur nooit gehaald zou gaan worden.

Toen om 13.40 uur iedereen met koffie of thee op een stoel neerzeeg, kon de middag beginnen.
De draadloze microfoon van de presentatrice liet ons kennismaken met een prachtige ruis en de in allerijl opgedoken theatermicrofoon deed niet veel meer dan rondzingen. De dame in kwestie schroefde het volume van haar stem flink op en stelde zichzelf uiteindelijk voor zónder hulp van een microfoon.

In plaats van een beamer met powerpointpresentatie te gebruiken, werkte de vrouw met een papieren flip-over en een merkstift. Dit deed ze volgens eigen zeggen “om meer interactief betrokken te zijn”.
Dat wij het niet goed konden lezen en het feit dat ze slecht verstaanbaar was, hielp niet bepaald mee aan een actief reagerend publiek. Toen de eerste opdracht bestond uit het vragen stellen aan de buurman of buurvrouw over jouw manier van managen in de werksituatie, was de hilariteit compleet.

Wáarom had ik mij ook alweer ingeschreven voor deze cursus? Toch juist om “out of the box” te leren denken over manieren van management in het werk?! Met collega’s praten en ervaringen delen kan ik ook in de lunchpauze, daar had ik me niet speciaal voor naar dit theater hoeven haasten.

Toen dit voorbij was, bleek het al tijd te zijn voor de pauze. Met twee van mijn collega’s heb ik er serieus over nagedacht om te vertrekken naar het nabijgelegen centrum van de stad, om daar te gaan shoppen. Maar eerlijk en plichtsgetrouw als we zijn, gaven we mevrouw het voordeel van de twijfel. Wie weet zou ná de pauze de theorie behandeld worden die we verwachtten.
Ons viel op dat er beduidend minder mensen in de zaal zaten dan voor de pauze. Het shoppen in de stad had bij hen wèl gewonnen!

Ik zal niet verder uitweiden over deze middag. Combineer professioneel geblaat met het symbolisch bedoelde gevoel dat je krijgt bij het geluid van nagels over een schoolbord en de jeuk op je rug waar je nèt niet bij kunt en je hebt een beeld van het verloop van de cursus.
Ik ben zelden zó dankbaar geweest dat een dag altijd voorbij gaat!

Tips aan de organisatie:
- Huur voortaan een prof in plaats van de uitzendkracht met een nul-urencontract die nog een gaatje over had in haar agenda, of laat de cursus vervallen.
- Regel op tijd een locatie met mensen die goed zijn ingelicht en dus weten wat er van ze verwacht wordt.
- Verander de titel “Goed management begint bij jezelf ” in ”Creatief met gesnurk” of “Irriteren voor dummies!”
Zoals je misschien begrijpt, heb ik zelden zó goed geslapen als vannacht!