maandag 25 februari 2013

Los contactje!


Net als veel van jullie heb ik een dvd-speler. Deze begon na een aantal jaren trouwe dienst kuren te krijgen en voor mijn verjaardag kreeg ik de nieuwste en uitgebreide HD-versie! Zó nieuw, dat mijn televisie zelfs niet voor iedere kabel een ingang had…

Natuurlijk wilde ik alles direct aansluiten. Omdat ik van de vorige nog ongeveer wist hoe het zat, begon ik enthousiast met het loshalen van alle snoerenboel. De handleiding zat nog in de doos, maar ik dacht het zelf wel te kunnen. Verder ben ik niet eigenwijs, hoor.
Toen kwam ik op het punt dat ik een snoer overhield en geen flauw idee had wat ik er mee aan moest.

Uiteindelijk de handleiding er maar bij gepakt. Na het zoeken van de Nederlandse uitleg tussen alle verschillende talen – tja, mijn Pools en Spaans zijn nu eenmaal niet zo best- moest ik nog het juiste serienummer opzoeken.

Die avond heb ik samen met een vriendin (diploma HTS) en een oom (drs. Natuur- en scheikunde) het losse snoer via de aansluiting van de vorige dvd-speler laten lopen en nu kan ik weer heerlijk films kijken!


Steeds opnieuw aan- en uitzetten, de verschillende functies bedienen en alles uitproberen zorgt ervoor dat ik ga onthouden hoe het moet. Zo kan straks de gebruiksaanwijzing in de kast.

Je begrijpt vast wel wat er na een paar drukke werkweken, vergaderingen ’s avonds en mijn prachtige reis naar Israël gebeurde; ik gebruikte de dvd-speler niet. Toen ik eindelijk weer de tijd nam om een film te kijken, was ik voor een deel vergeten hoe alles ook al weer ging.

Voor ik kon doen wat ik wilde, moest ik diep in mijn geheugen graven en een deel van de gebruiksaanwijzing nogmaals lezen.

Mede door bovenstaande perikelen kwam ik bijna automatisch uit op de gedachte hoe ik met Gods woord omga. Wanneer ik de tijd neem om te lezen, ga ik vaak vanzelf naar andere teksten zoeken die ook over het onderwerp gaan.
Dagelijks lezen vergeet ik vaak en als ik niet die eerste stap neem, kan het soms dagen duren voor mijn bijbel weer eens open gaat.

Maar zelfs dat is nu opgelost, ik krijg elke morgen een bijbeltekst met een korte uitleg gemaild. Zodra ik dus mijn mailbox open, lees ik de tekst en kijk wat het mij voor de komende dag wil zeggen.

Ook de gemeente waar ik op zondag meestal naar toe ga, zendt diensten uit op televisie en internet. Wanneer ik dus een keertje thuisblijf, kan ik de preek toch terugkijken.

Het is eigenlijk net zoals bij het gebruiken van mijn nieuwe dvd-speler.
Ik heb alles in huis, ken in grote lijnen de werkwijze en voor specifiekere informatie pak ik de handleiding er bij.

Wanneer je merkt dat je beter gaat begrijpen wat er staat, dan kun je die informatie  vaker en op de juiste manier gebruiken, of zelfs aan een ander uitleggen.

Het verschil tussen de handleiding van mijn dvd-speler en de bijbel is het feit dat ik alleen van de bijbel de Schrijver steeds beter wil leren kennen!

Gedachte voor deze week:
Los contactje? Lees je handleiding nog eens door…