zondag 19 januari 2014

Hero for zero!



Drup… Drup… Drup…
Drommels, drommels en nog eens drommels. Mijn kraan lekt, en ik krijg hem met geen mogelijkheid helemaal dicht. Het met spoed geplaatste afwasteiltje is binnen no-time vol. De buurman laat zien dat ik mijn kraanleertje moet vervangen en ik ontkalk de hele boel maar meteen, wat geen overbodige luxe blijkt. Alles sluit weer goed en lijkt als nieuw. Als ik op Google kijk, zie ik dat een druppelende kraan minstens 75 liter water per dag kan verspillen. 75 liter! 


’s Avonds kijk ik tv en zie een actie van Unicef over schoon drinkwater langskomen. Allerlei waterweetjes passeren de revue en ik word gegrepen door het feit dat er iedere dag bijna 18000 kinderen jonger dan 5 jaar sterven in derde wereld landen, als gevolg van ziektes die ze hebben opgelopen door onzuiver water te drinken. Ziektes als diarree, longontsteking en malaria zouden te voorkomen kunnen zijn met goede materialen, vaccinaties en dus ook schoon drinkwater!
Van al het water op aarde bestaat slechts 2,5% uit zoet water. Als al het water in de wereld in een literfles gestopt zou worden, zou al het beschikbare zoete water gelijk staan aan een lepel water. Minder dan 1% van de watervoorraad op aarde kan gebruikt worden als drinkwater. Dit betekent dat meer dan 2 miljard mensen op aarde geen directe toegang tot veilig drinkwater hebben.

Wij vinden het misschien logisch dat het niet goed is om ongezuiverd water uit een meer of rivier te drinken, omdat het stoffen kan bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid. Veel mensen doen dit helaas wel, omdat er te weinig gezuiverd water beschikbaar is. Een groot deel van de mensen moet minstens 3 uur lopen om water te halen.                                                                                                                                                                    
In Europa gebruiken mensen dagelijks in totaal ongeveer 200 liter water. In de VS is dat nog veel meer!  
Ik bedenk nu hoe vanzelfsprekend ik het vind dat er elke dag schoon, warm water uit de douche komt, dat ik met drinkwater m’n toilet doorspoel, de was doe, de vaatwasser aanzet, mijn tanden poets, schoon maak en de planten water geef.   

Unicef en een heleboel BN’ers bezigen deze week de zin:“Wij gaan voor 0…”
Al die BN’ers, maar ook veel onbekende mensen voeren verschillende acties om geld in te zamelen. Voor € 2,50 kun je een kind 100 dagen aan gezuiverd water helpen. Dit kan doordat mensen speciale zuiveringsproducten aan vervuild water toevoegen, of door het aanleggen van putten en waterinstallaties in dorpen en huizen.
Wil jij dit doel ook ondersteunen? Dan ben jij dus een echte “Hero for Zero”!
Kijk voor alle mogelijkheden op www.unicef.nl