zondag 19 januari 2014

Gevrijwilligd


Ongeveer twee- à driemaal per maand kies ik er voor om met 9 anderen activiteiten zoals strandwandelen, squashen, klimmen, tennissen, bowlen, zwemmen, film kijken, barbecuen en Bijbelstudies voor te bereiden en te organiseren voor 30 tot 65 jongeren tussen de 12 en 20 jaar. We vergaderen daar gemiddeld eenmaal per maand over en plannen dan vooruit.  Verder gaan we ook op kamp met een grote groep van ca. 80 jongeren uit het hele land. In de zomer een week en tussendoor nog wat weekenden op stap. Erg leuk, bijzonder en waardevol, maar soms vermoeiender en ingrijpender dan mijn dayjob.


Verder help ik bij het schrijven van een digitale nieuwsbrief en ondersteun ik het team dat een website voor een kerkelijke gemeente onderhoudt en update.
Enne, is het schrijven van een column naast leuk om te doen ook vrijwilligerswerk? :D 
Vrijwillig houdt ook in dat er geen beloning tegenover staat, maar dat je dit doet omdat je het leuk vindt om te doen, omdat je graag wilt helpen of iets wilt betekenen voor een ander. Voor mij is dit inmiddels een deel van mijn leven, maar zou jij het ook eens willen proberen? Op 21 december kun je komen helpen op de Nationale Vrijwilligersdag. Kijk op de site van “Serve the City”  waar jij precies van waarde kunt zijn! En kun je niet op 21 december, maar wil je wel je steentje bijdragen, al is het maar eenmalig? In jouw omgeving zijn vast wel projecten of instanties waar jouw hulp zeer gewaardeerd zal worden. Kijk eens rond, houd je ogen, je hart en je handen open. En al denk je dat wat jij doet van ondergeschikt belang is? Alle beetjes helpen en al die beetjes samen is een héleboel!

In totaal zijn er minstens 25 vrijwilligers nodig en je zou denken dat die op een site met ongeveer 25.000 leden zo bij elkaar gesprokkeld zijn. De waarheid is helaas anders. Maak jij het verschil?!
De dag dat vrijwilligen een werkwoord wordt, juich ik toe. Ik vrijwillig, jij vrijwilligt, wij vrijwilligen…
Mijn vraag van vandaag is dan ook “heb jij al eens gevrijwilligd, of ga jij binnenkort vrijwilligen”?