vrijdag 19 april 2013

De conculega



 Je collega’s zijn soms deels je concurrenten, maar omdat ze niet 100% rivalen en vijanden zijn, gebruik ik de term “conculega” daarom maar eens even.  Een combi van concurrent en collega.

Zelf heb ik het aardig getroffen met mijn collega’s. Ik kan met vrijwel iedereen goed door één deur, iedere collega heeft een andere rol in mijn werkend bestaan. Naast het werk, de vergaderingen,  studiedagen en die enkele borrel per jaar ga ik met iedereen toch op een eigen manier om. Met sommigen voer ik goede gesprekken, met anderen ga ik wel eens uit eten, met die en gene bespreek ik de problemen van het moment en weer anderen bied ik juist mijn luisterend oor. Dat klinkt heel sociaal en dat ben ik ook echt, maar een enkele keer is het noodgedwongen zo gekomen.

Een collega van mij heeft er een handje van om al haar problemen (werkgerelateerd, privé, whatever) met mij te delen. Omdat ze zóveel te vertellen heeft, luister ik vrij vaak naar haar. Die enkele keer dat ze al vraagt hoe het met mij gaat, kan ik net zo goed niets zeggen, want ik kom toch niet aan de beurt met mijn verhaal, als ik dat al zou willen. Ze heeft zelf zeer waarschijnlijk niet in de gaten dat ze áltijd praat en dat het altijd over haar gaat. Ook zal ze niet beseffen dat het hierdoor lijkt of ze zich niet interesseert in de belevenissen van mij en alle andere collega’s.

In dit geval is zij mijn conculega. Ik kan het prima met haar vinden, we hebben vrijwel dezelfde functie en grotendeels dezelfde kwaliteiten en ervaring, maar tijdens gesprekken en vergaderingen waar wij beiden aanwezig zijn, kom ik niet aan de beurt; ik word overschreeuwd op die schaarse momenten dat ik mijn zegje kan doen. (Ik besef dat ik dat laat gebeuren, maar ik ben te beleefd om mijn spreektijd op te eisen. Omdat ik wacht tot de vorige spreker is uitgepraat, ben ik vaak niet snel genoeg om in te haken op het zojuist genoemde. De rondvraag lijkt wel speciaal uitgevonden voor mensen zoals ik…)


In privégesprekken tijdens de lunchpauze kan het gebeuren dat in no time de hele tafel wordt ondergesneeuwd door haar. Binnen 5 seconden kan zij het gesprek compleet domineren, onder het mom van oprechte belangstelling.

Onderstaand gesprek is gechargeerd, maar om je een idee te geven is een overdrijving de beste manier om snel duidelijk te maken wat ik bedoel.

Zij: “Hoe gaat het met je?”
Ik: “Nou, dat zou beter kunnen, want mijn hond- vis- varaan- hamster- hyacint- coniferenhaag  is dood…” 
Zij: “Oh, wat naar, ik weet precíes hoe je je voelt, mijn hond- vis- varaan- hamster- hyacint- coniferenhaag is namelijk nog véél doder!”

Omdat zij ook zeer veel goede kwaliteiten heeft, begrijp je nu waarschijnlijk wel dat ik haar niet als concurrent, rivaal en vijand zie.

Zij is voor mij het prototype “conculega”!

Conculega: eufemisme voor een collega die als concurrent beschouwd wordt, maar niet als belager gezien wordt.  Het kan ook een medewerker van een concurrerend bedrijf in eenzelfde functie zijn.