vrijdag 19 april 2013

“Ervaring is de beste leermeester…”





 De kinderen in mijn groep 4 leven er al een week naar toe, er komt een speciale techniekmiddag!

Vanmiddag staat techniek, het doen van proefjes en een circuit van leuke opdrachten centraal.

Vanmiddag even geen lezen, taal, Engels en geschiedenis, maar de handen uit de mouwen en experimenteren maar!

Na een korte uitleg van mij via het digibord gaan alle kinderen, gewapend met een werkboekje en potlood, op weg en aan de slag met verschillende proefjes. De groepjes rouleren en aan het eind van de middag heeft ieder kind elk proefje uitgevoerd.


De leerlingen moeten de uitleg lezen en bedenken wat er zou kunnen gebeuren. Vervolgens wordt de proef meerdere malen uitgevoerd, om te zien of er steeds hetzelfde gebeurt.

Tot slot schrijven ze (deels fonetisch; gewèldig om te lezen!) alles op van wat er werkelijk gebeurd is en hoe dat komt.

Eén van de proefjes heet bijvoorbeeld “lava in een glas”. De kinderen vinden de titel al heel stoer klinken en voeren vol spanning de proef uit. Ze vullen een half glas met water, vullen dit vervolgens bij met een kwart olie en wachten tot de olie op het water ligt. Dán mogen ze er steeds wat zout bij strooien en wat denk je? Het zout zinkt en neemt wat olie mee. De olie gaat weer naar boven, waardoor het water “bubbels” krijgt, zoals in een lavalamp.

“De oli legt op het water en de zout valt er door. Er komen bubols in het water.” (Mick, 7 jaar)

De proef “zwemmende peper” is ook een succes. In een afwasteiltje vol water wordt flink wat peper gestrooid. Dan een vinger met afwasmiddel in het midden en wat gebeurt er? De peper beweegt heel snel naar de rand van de teil.

“De peper kan egt hart zwemmen! Sop is niet zijn vriendje, peper wil weg van sop!” (Nena, 8 jaar)

Het maken van een bekertjestelefoon, geheimschrift schrijven met melk, bliksem maken met ballonnen, zwaaien met een emmer water; de ene proef is nog leuker dan de andere!

Waarom ik hierover schrijf? Om kort te schetsen hoe mooi het was om al die bekkies te zien glimmen als er iets lukte, of wanneer er iets gebeurde dat ze niet verwacht hadden. Dat is een belangrijk deel van onderwijs: plezier hebben in wat je doet en vooral: erváringen opdoen! Vaak onthoud je informatie sneller en beter wanneer je iets zelf hebt uitgeprobeerd.

“Juf, jammer dat het volgende week vakantie is, ik vind school zó leuk!” (George, 8 jaar)