De
kinderen in mijn groep 4 leven er al een week naar toe, er komt een speciale
techniekmiddag!
Vanmiddag
staat techniek, het doen van proefjes en een circuit van leuke opdrachten
centraal.
Vanmiddag
even geen lezen, taal, Engels en geschiedenis, maar de handen uit de mouwen en
experimenteren maar!
Na
een korte uitleg van mij via het digibord gaan alle kinderen, gewapend met een
werkboekje en potlood, op weg en aan de slag met verschillende proefjes. De
groepjes rouleren en aan het eind van de middag heeft ieder kind elk proefje
uitgevoerd.
De
leerlingen moeten de uitleg lezen en bedenken wat er zou kunnen gebeuren.
Vervolgens wordt de proef meerdere malen uitgevoerd, om te zien of er steeds
hetzelfde gebeurt.
Tot
slot schrijven ze (deels fonetisch; gewèldig om te lezen!) alles op van wat er
werkelijk gebeurd is en hoe dat komt.
Eén
van de proefjes heet bijvoorbeeld “lava in een glas”. De kinderen vinden de
titel al heel stoer klinken en voeren vol spanning de proef uit. Ze vullen een
half glas met water, vullen dit vervolgens bij met een kwart olie en wachten
tot de olie op het water ligt. Dán mogen ze er steeds wat zout bij strooien en
wat denk je? Het zout zinkt en neemt wat olie mee. De olie gaat weer naar boven,
waardoor het water “bubbels” krijgt, zoals in een lavalamp.
“De
oli legt op het water en de zout valt er door. Er komen bubols in het water.”
(Mick, 7 jaar)
De
proef “zwemmende peper” is ook een succes. In een afwasteiltje vol water wordt
flink wat peper gestrooid. Dan een vinger met afwasmiddel in het midden en wat
gebeurt er? De peper beweegt heel snel naar de rand van de teil.
“De
peper kan egt hart zwemmen! Sop is niet zijn vriendje, peper wil weg van sop!”
(Nena, 8 jaar)
Het
maken van een bekertjestelefoon, geheimschrift schrijven met melk, bliksem
maken met ballonnen, zwaaien met een emmer water; de ene proef is nog leuker
dan de andere!
Waarom
ik hierover schrijf? Om kort te schetsen hoe mooi het was om al die bekkies te
zien glimmen als er iets lukte, of wanneer er iets gebeurde dat ze niet
verwacht hadden. Dat is een belangrijk deel van onderwijs: plezier hebben in
wat je doet en vooral: erváringen opdoen! Vaak onthoud je informatie sneller en
beter wanneer je iets zelf hebt uitgeprobeerd.
“Juf,
jammer dat het volgende week vakantie is, ik vind school zó leuk!” (George, 8
jaar)