vrijdag 19 april 2013

Door 8 raampjes kijkt het makkelijk naar buiten




Vandaag ben ik sinds zéér lange tijd weer in de mogelijkheid om - op mijn nieuwe laptop met “8 Raampjes” en allerlei kantoorprogramma’s- onder andere columns te schrijven. Miss Fish kan weer digitaal rondzwemmen!
Het fenomeen laptop was tot twee weken geleden in praktische zin volledig langs mij heen gegaan. Ik ben nog van het tijdperk Personal Computer, met een draadje hier en daar in verbinding staan met alles binnenskamers en wereldwijd. Ik weet natuurlijk al jaren dat een laptop zó handig is en ook kan ik goed omgaan met de exemplaren van anderen, maar tot voor kort had ik er zelf geen in bezit. Mijn PC was net nieuw toen de laptop in opkomst was, dus al die tijd vond ik het onnodig om een goede computer ongebruikt te laten.

Na enkele malen reanimeren was er nu echt niets meer aan te doen, mijn geliefde PC overleed uiteindelijk aan de gevolgen van ouderdom en slijtage. De harde schijf is er uitgehaald, wie weet krijg ik ooit nog toegang tot de documenten, foto’s en programma’s die ik al weken moet missen.
Gelukkig maakte ik meestal een back-up op een usb-stick, maar alle content waar ik content mee was, wil ik toch het liefst kunnen ophalen van de harde schijf die het hart en de herinnering vormen van mijn voormalige PC. Er zijn apparaatjes voor opgegeven harddiscs, dus wie weet lukt het me zowaar nog ook!


Het leren omgaan met de “8 Raampjes” is een leuke ontdekkingstocht, elke dag zie ik wel iets nieuws. Net kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik een programma dat ik al meerdere keren had geupload niet kwijt was, maar opgeslagen had in een map die ik vergat vast te maken aan het startscherm. Inmiddels heb ik wel wat méér dan “8 Raampjes” op het bureaublad staan.
Naast het bezoeken van het aquarium van Funky Fish, het alom bekende smoelenboek bekijken, tjilpjes lezen en digitale post openen, kan ik eindelijk weer thuis werken aan documenten, columns, tabellen, presentaties en ander moois. Wat kun je je onthand voelen zonder iets computer-gerelateerds in je naaste omgeving.

Aan de andere kant was het wel rustig, zo kon ik thuis niet verder werken en was ik verplicht om te ontspannen. Eindelijk heb ik – leesfanaat van het eerste uur- weer eens een boek uitgelezen, een film in de bioscoop gekeken, wat verhuisdozen uitgepakt die al 3 jaar in een hoekje stonden, de tijd genomen om met vriendinnen af te spreken en ook wat achterstallig onderhoud (lees: zeer grote huishoudelijke klussen) weggewerkt.

Nu ik thuis weer aan de slag kan, wil ik proberen een goede balans te vinden tussen werk na werktijd, ontspanning en allerlei verplichtingen. Ik wil bewust blijven beseffen dat de wereld groter is dan mijn huis, mijn werkplek en mijn “8 Raampjes”.
Ik wil mr. & mrs. Fish ontzettend bedanken voor mijn aquarium met “8 Raampjes”, ik ben er erg blij mee, ik ben er erg mee geholpen, dank jullie wel…