zondag 12 mei 2013

Knock, knock…



“Of mice and (wo-)man “                John Steinbeck


Ik heb onverwacht visite, zie ik net uit een ooghoek.
Geen vrienden, familie, buren of collega’s, maar een klein zwart muisje.
Ik ben gelukkig niet bang, maar vind het wel een onhygiënisch idee dat 'ie binnen rondloopt.
In het begin dacht ik nog dat die snelle flitsjes door de huiskamer door de bewegende gordijnen en de wolken voor de zon kwamen, maar helaas.

Ik ben geen huisdierenmens, zeker niet als ze ongevraagd zèlf binnenkomen.
Buiten is het ijzig koud, het arme beest zoekt waarschijnlijk de warmte op. Ik snap trouwens niet door welk gat hij is binnengekomen, naar mijn weten is alles goed afgesloten. Is 'ie mee naar binnen geglipt toen ik thuiskwam? Ik wil het graag weten voor hij z’n familie uitnodigt en ik twintigvoudig de klos ben. Het is hier niet smerig, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Het zal wel psychisch zijn, maar ik heb direct m’n hele huis gestofzuigd en schoon gemaakt.


Ik wil dat Ieniemienie per direct vertrekt, maar hoe ga ik dat bewerkstelligen. Hmmm…
Gif, lijmmatjes of korrels vind ik dieronvriendelijk;  daarnaast lijkt het me ook behoorlijk smerig om een halfdode stressmuis te moeten verwijderen. Ik ben eens een rondje tips van anderen afgegaan.
Op internet vond ik dat muizen helemaal niet snel afkomen op kaas, maar wel op pindakaas of chocolade. Ik probeer nu dus een valletje te maken van een bakplaat en een vergiet, met een satéprikker en wat chocolade, maar of het werkt? Wie weet eet 'ie de chocola op zonder dat het vergiet valt.

15 jaar geleden, toen ik 4 hoog woonde in een portiekwoning in het centrum van Rotterdam, had ik ooit ook een ongewenste muis. De korrels die ik gebruikte leken geen effect te hebben, Mickey en Minnie aten de korrels èn het kartonnen doosje op, maar bleven terugkomen.
Een muizenapparaat dat met geluidsgolven de dieren buiten moet houden, hoor ik zelf ook en ik wil hier wel graag blijven wonen. Meerdere mensen bieden hun kat aan, maar 1 huisdier vind ik wel genoeg.

Op het feit na dat Jerry direct het loodje legt, is er in dodelijke bestrijdingsmiddelen niets zo diervriendelijk als een klapval. Beestje is dood voordat ie doorheeft wat er gebeurt. Minst zielige oplossing van allemaal: in andere vallen verdrinken ze pas na een hele poos spartelen, of lopen nog dagen door het pand met gif in hun lijf. Buiten vrij laten houdt ze niet weg. Ik zie het ook liever anders, maar komen jullie ze halen?

Ik woon in een jaren '30 benedenwoning met 3 kamers, een keuken en badkamer. Alles staat in verbinding met elkaar en de 3 deuren díe ik heb, sluiten niet tot aan de vloer (zie ik nu pas...) Huis is scheef. Muisje hoor en zie ik vaker dan iemand met een eengezinswoning.
Ik zie hem nog net niet besmuikt lachen en z'n tong uitsteken. Vol verbazing zie ik tussen welke smalle kieren die muis zich kan wringen. Daar kunnen ze bij Cirque du soleil nog iets van leren!
Ik wéét dat 'ie rondspeert als een malle, hij is megasnel, maar toch kijk ik elke keer dat 'ie in het zicht passeert. Straks ga ik douchen en naar bed, waar zal muis zich dan verschansen? Mijn slaapkamer heeft geen deur, you fill in the blanks...

Op meerdere plekken in huis heb ik glaasjes met water en eucalyptusolie neergezet, het schijnt dat muizen niet tegen de lucht kunnen.
Met een klapval vol pindakaas stand-by en al die eucalyptusolie zie ik al dagen de muis niet meer! Het kan ook zijn omdat het niet meer vriest en het voor Muismans buiten niet meer te koud is.

* enkele dagen later*

Het vriest weer, maar de val staat klaar en overal heb ik de eucalyptusolie bijgevuld.
Na een avond vol visite over de vloer ruim ik de vaatwasser in. Bij het uitdoen van de laatste lichten, zie ik dat mijn muizenval niet op de plek staat waar die vorige week begon.
Hoewel je wéét wat je kunt verwachten als je een val neerzet, is het toch even een “ieeuw-moment” voor me, wanneer ik besef dat er een muis dood tussen het houten plankje en het ijzerdraad ligt. Verstand op nul, in een plastic zak schuiven en in de container mikken.
Hopelijk komt niet zijn hele familie op de begrafenis, dan ben ik verder van huis dan toen ik begon.

HELP!