vrijdag 30 mei 2014

Hoe “ja” is jouw ja?




“Ja hoor, daar kun je op rekenen!”
“Tuurlijk, dat komt voor elkaar…”
“Zeker, dat zal ik doen.”
En dan begint het pas.*zucht*
 
 Kan ik wel waarmaken wat ik zojuist heb beloofd en afgesproken? Hoe betrouwbaar is mijn “ja”?
Op mijn werk leert de ervaring op welke collega’s ik kan bouwen, dat zijn degenen die hun afspraken nakomen en ook mij het vertrouwen schenken.
Privé geldt dat misschien nog wel meer, werkelijk doen wat je belooft is vaak de basis van een goede vriendschap.

 

Een belofte is zó gedaan, maar vaak is het “werk in uitvoering”. Zorg maar eens dat je voor elkaar brengt wat je hebt toegezegd. Überhaupt het precies herinneren wat die belofte inhield is soms al moeilijk genoeg.  Bijvoorbeeld naar iemand luisteren en vervolgens beloven iets voor je te houden kan soms erg moeilijk zijn! Degene die zijn of haar hart wilde luchten heeft het verhaal met jou kunnen delen, maar bij wie kun jij nu terecht? Je hebt net beloofd je mond te houden, maar het zojuist gehoorde blijft wel in je hoofd rondspoken.
Een leven vol ervaringen laat me zien dat wederzijds vertrouwen zó waardevol is en zelf betrouwbaar zijn ook heel speciaal, dat je door geven en ontvangen je echte vrienden leert kennen.


In Spreuken 12:19 staat: “… Een betrouwbaar woord houdt altijd stand, een leugen slechts voor korte tijd…”
Een bekend lied laat horen hoe belangrijk het kan zijn dat er iemand is op wie je kunt rekenen, die er hoe dan ook voor je wil zijn en waar je altijd bij terecht kunt.

“Remember the day I set you free             
I told you, you could always count on me
And from that day on I made a vow
I'll be there when you want me some way, some how
'Cause baby, there ain't no mountain high enough
Ain't no valley low enough, ain't no river wide enough
To keep me from getting to you, baby”

Vrienden, familie en/of een geliefde kunnen die rol vervullen, maar besef je ook dat er Eén is, die werkelijk altijd betrouwbaar is en bij wie je niet nog maar hoeft af te wachten of dat vertrouwen wel gaat lukken? Hoe betrouwbaar ben jij, hoe “ja” is jouw “ja”???
Een ècht “ja” is een prachtig cadeau!