zaterdag 5 oktober 2013

Kan het dat ik je niet ken?




Je bent vrijwel nieuw in een gezelschap, want een vriendin wil toch wel erg graag dat je op haar verjaardag komt. De anderen kennen elkaar al heel lang. De jou welbekende familieleden en vrienden zijn er niet, dus je zit er als nieuweling een beetje bij. En ja hoor, binnen een minuut gebeurt het al: allerhande mensen die je niet kent passeren mondeling de revue.


„Dat moet je echt aan Pepijn vragen, die weet daar wel raad mee!” En: „O ja, typisch een Linda-reactie, echt zo van ‘ik laat me niet zomaar álles zeggen!”. Oei, wéér iemand die niet in je sociale systeem voorkomt: Wie is die Alex waar ze het over hebben? Kan ik vragen wie Alex is? Had ik Alex al lang moeten kennen?


De mensen die je niet kent worden kleurrijk nagedaan, hun stemmen worden ook geïmiteerd. Er wordt gelachen. Waren ze er maar bij!

Je kunt hier op verschillende manieren op reageren. 
Allereerst kun je alle onbekende namen negeren en gewoon doen alsof je meepraat. „Zeker interessant!” zeg je, als het over Alex gaat. En je lacht bescheiden mee over die malle, warrige Pepijn. Het voelt alsof je weer twaalf bent en niet te veel wilt opvallen in de brugklas, maar niemand heeft zo in de gaten hoe ongemakkelijk jij je voelt.



Je kunt ook besluiten dat je er vol voor gaat: „Ja, hallo, wie zijn Pepijn, Linda en Alex? Die ken ik niet, dus fill in the blancs please.”


Het antwoord op zo’n vraag is vrijwel nooit bevredigend. „Linda is een vriendin van de basisschool, een hele leuke meid.” Nu weet je formeel wel wie het is, maar nog steeds ken je diegene niet persoonlijk. Daarom zijn verhalen over die persoon nog steeds oninteressant. O ja, een klasgenootje. Gut gut, nou nou, oh oh...

Zo af en toe duiken van die onbekende mensen ook op in een-op-een gesprekken. Je hebt namelijk mensen op zo’n verjaardag die blijkbaar in hun hoofd hebben dat iedereen in de sociale buitenwijken van de bewuste vriendenkring elkaar kent. Zo iemand zegt dan ineens: „Ik ga morgen naar Celine.” Is het bot dat ik niet weet wie Celine is? En wat je wel of niet gaat doen kan me ook niet echt boeien, maar dat mag je natuurlijk niet zeggen.

Soms denk ik dat BN’ers er zijn voor zulk soort situaties. Iedereen kan het over Matthijs van Nieuwkerk of Linda de Mol hebben. En niemand hoeft te denken: Ken ik die? Is het erg dom als ik vraag wie het is? Praten over bekende Nederlanders is als praten over het weer. Het gaat altijd ergens over, je staat nooit met je mond vol tanden en het mooie is, dat je er niets van hoeft te onthouden.



 “Kan het dat ik je niet ken?”


“Ja, absoluut en ik vind het prima zo!”