zaterdag 9 maart 2013

Vrijdag de 13e


Jawel… vandaag is het weer zo ver! Het is vrijdag de dertiende. Persoonlijk doet het me niets, maar daar denken miljoenen mensen duidelijk anders over.
Vrijdag de dertiende wordt als een ongeluksdag gezien door de combinatie van vrijdag en dertien. 

Ik was eigenlijk wel benieuwd waaróm mensen zo’n stress krijgen bij de gedachte aan deze dag. Nader onderzoek liet me meerdere mogelijkheden zien.
Jezus zou op vrijdag gekruisigd zijn, dus vrijdag is hierom al een dag van ellende, ook al heet het dan goede vrijdag. Dertien is in veel landen van oudsher een ongeluksgetal, dus een dag van ellende met een ongeluksgetal is voor de (bij-)gelovige medemens nu niet direct niet de beste match.
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat op vrijdag dertien oktober in het jaar dertien-zoveel alle Tempeliers werden gearresteerd. Dit was de start voor de uiteindelijke vernietiging van de Tempeliers. Sindsdien is men vrijdag de dertiende blijven zien als ongeluksdag.


Nog een mogelijkheid is, dat vrijdag de dertiende is afgeleid van een Noorse sage, waarin een ongenode, dertiende, gast op een feest arriveert en zoveel kwaad aanricht dat de hele aarde in rouw gedompeld is.

De laatste variant die ik zo snel kon vinden, geeft aan dat heksen op vrijdag de dertiende bij elkaar komen en hun speciale rituelen uitvoeren.

Of je het nu onzin vindt of ook liever binnen blijft op vrijdag de dertiende, feit is dat wereldwijd veel mensen zich voor de zekerheid ziekmelden om eventueel ongeluk voor te zijn. Belangrijke beslissingen worden ook uitgesteld en op deze dag trouwen er minder mensen dan gemiddeld op een vrijdag.
Wat mij verbaasde, is dat veel vliegtuigen geen dertiende rij hebben, veel ziekenhuizen geen dertiende operatiekamer bezitten en in wolkenkrabbers en grote hotels geen dertiende verdieping te vinden is.
Misschien denk ik te logisch en abstract, maar wanneer je rijen, kamers en verdiepingen gaat tellen, is de veertiende toch gewoon de dertiende? Je kunt het wel anders noemen, maar daarmee verander je echt de feitelijke aantallen niet.
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met vrijdag de dertiende. Heb jij ooit meer vervelende dingen dan gemiddeld meegemaakt op deze dag, is het een dag als alle andere, of heb jij juist je mooiste momenten op deze dag beleefd?