woensdag 13 maart 2013

Super Single!




 Zojuist heb ik mijn status van “gescheiden” veranderd in “vrijgezel”. Wat dat nu voor wezenlijk verschil uitmaakt? Ik ben het allebei; gescheiden en vrijgezel, maar die mogelijkheid is niet aan te vinken.

Nu ik er over ga nadenken, maakt het wel degelijk iets uit! Vrijgezel zijn geeft me het gevoel van opnieuw beginnen, terwijl het gescheiden zijn een soort afgebakend stuk verleden in een rugzak was, die ongemerkt nog altijd meegesjouwd werd.

De rugzak zet ik naast me neer. Ik haal de mooie herinneringen er uit en stop er de andere ervaringen, momenten en personen uit die tijd weloverwogen en bewust in terug. Na 4 jaar maak ik compleet schoon schip!

Niet langer obligaat een voormalige schoonfamilie verjaardagskaarten sturen, terwijl de bewuste ex-echtgenoot (wat heb ik toch een hekel aan het woord “ex”, is daar niet iets anders op te bedenken?) al direct na de scheiding op geen enkele manier meer in the picture was.

Het album met de trouwfoto’s en alle andere parafernalia die getuigen van de tijd dat ik gelukkig getrouwd was, bewaar ik. Wat ik toen voelde en dacht gaat niet verloren, maar is een onderdeel van mijn recente verleden. Niet langer prominent aanwezig, maar naast de fotoboeken van voorbije vakanties heeft het een mooi plekje gekregen.

Vanaf vandaag gaat deze rugzak voorgoed dicht, maar niet terug op mijn rug. Eindelijk maak ik ruimte voor nieuwe ervaringen en daar hoort natuurlijk ook een mooie, lege tas bij.

Wat één muisklik al niet kan veranderen! Mijn hoofd lijkt lichter en mijn hart vrolijker.

De betekenis die het woordenboek geeft aan beide woorden:

Scheiden
uit elkaar gaan, afscheid nemen, vertrekken
Vrijgezel
Een ongehuwde man of vrouw
Ik ben niet langer afscheid aan het nemen en bezig te vertrekken, maar ik ben een ongehuwde vrouw. Op papier ben ik dit al officieel 4 jaar, maar mijn hele wezen heeft zich nu ook gevoegd naar de papieren versie van mijn burgerlijke staat.
Vanaf vandaag begint de nieuwe reis van “Super Single” !