donderdag 2 oktober 2014

Is dat sporten wel zo gezond???




* wat je niet gebruikt slijt niet…* 

In een zeer ver verleden was daar de zwemles en de gymles. Ik deed zelfs mee met de zwemvierdaagse en zat ook op klassiek ballet. Nergens blonk ik echt in uit, maar ik deed het wel allemaal en meestal vond ik het erg leuk. Verder was ik een fervent skiër en fietste ik regelmatig in zo’n 40 minuten naar de middelbare school.

Na mijn studententijd bleef alleen het skiën over, slechts 1 week per jaar. Toen ik na een skiongeluk zelfs daar niet meer aan mee kon doen, hield ik het toch al niet meer zo fanatieke gesport voor gezien.
Dit duurde zeker een jaar of 2 en ik huldigde met volle energie het standpunt “wat je niet gebruikt slijt niet!”

Een fikse sportloze periode later vond ik het weer tijd om eens iets te gaan doen. Nu niet meer zozeer voor de lol maar als noodzakelijk kwaad!
Ik schreef mij in op een sportschool in de buurt en eenmaal per week bewandelde ik een circuit van indrukwekkende apparaten en machines, waarvan ik de meeste namen al weer vergeten ben. (lees: "verdrongen heb")

Mijn leven ging zo z’n gangetje, evenals mijn wekelijkse gangetje naar de sportschool. Toen zeer onverwacht mijn wereld 180 graden draaide en ik mijn plannen voor de toekomst ingrijpend moest bijstellen, verhuisde ik en stopte ik met het sporten. Ik gaf mij niet meer op bij een sportschool in de buurt, want mijn prioriteiten lagen ergens anders.


Nu alles na een paar jaar weer een nieuw gangetje heeft gevonden, heb ik eens uitgezocht wat sporten allemaal voor goeds met je doet. Je valt af of houdt je lichaamsgewicht op peil. Je verbetert je conditie en traint je spieren. Je gehele gezondheid verbetert, omdat je goede HDL cholesterol met ongeveer 5% toeneemt en het slechte LDL cholesterol met 10% afneemt. 

Daarnaast neemt de kans op diabetes type 2 af door een verbeterde werking van het hormoon insuline. Ook neemt de kans op hoge bloeddruk met 35% af. Door het sporten zal dus ook de kans op hart- en vaatziekten afnemen en wel met 45%. Dit komt niet alleen doordat bovenstaande risicofactoren verbeteren, maar ook doordat de doorbloeding van de hartspier zelf verbeterd wordt.

Als dit nog niet genoeg redenen zijn om weer te beginnen met sporten, las ik ook dat het de kans op depressiviteit zou verminderen en je immuunsysteem stukken zou verbeteren, waardoor je minder vaak ziek bent. Het lijstje was nog niet af; het gaat veroudering tegen en volgens de uitslovers is het leuk en zelfs verslavend!
“Zucht…”

Vorige week heb ik mij eindelijk ingeschreven op de sportschool die zich op 6 minuten wandelen van mijn huis bevindt. De eerste kennismaking viel niet tegen en wie weet ga ik wel vaker dan één keer per week.

Het lijkt bijna of ik het weer leuk ga vinden… Het moet toch niet gekker worden!